Sunday, December 23, 2007

Where's the sign???

kat Qatar ni mmg susah nak bawak orang berjalan... antara punca nya info untuk tempat lawatan memang kurang especially tempat bersejarah.... maybe sebab negara ni memang tak de sejarah lah kot.... so kalau ada orang nak datang ke Doha/Qatar, more than a week... kena lah fikir-fikir dan aturkan itinerary supaya nampak or terasa macam banyak je aktiviti...


like last week aku bawak lah razi tengok-tengok utara Qatar, melalui shamal road menuju ke Madinat As Shamal. aku pernah lalui jalan ni dulu... (see here) tp masa aku g dulu ada satu tempat aku tak jumpa i.e. barzan tower kat Umm Slal Mohamed.... so kali ni, tempat ni aku nak tuju tempat ni dulu...



sesampai je simpang ke Umm Slal Mohamed aku redah je kampung arab ni... no signboard around so aku based on my imigination of the tower, aku mencari... then aku pun jumpa lah 2 tower yang aku rasa memang ni lah barzan tower... dengan kesan runtuhan kat belakang nya. so aku ambil gambar lah... siap ada posing2 lagi... tp aku hairan kenapa kerajaan ni tak tahu nak preserve kesan sejarah negara sendiri... sebab 2 tower ni tak terurus dan terletak belakang umah orang je... dan satu lagi sebelah masjid... setelah ambil gambar aku pun menuju semula ke jalan shamal...

tapi disebabkan aku nak buat shortcut... aku dah detour n sesat sekejap... then aku terjumpa ada 2 tower yang lebih kemas dan nampak mcm tempat lawatan... tapi tak de signboard (again)... then setelah aku amati... rupa-rupanya ini lah barzan tower... hahaha... punya lah kelakar. mesti orang punya umah tadi gelak2 tengok aku posing depan runtuhan belakang umah dia.. :-)

ni lah Qatar... lack of signboards and info... even dia preserve pun, tak nampak original tower ni... that's arab style of preservation, either by making old things like new or by making new building looks like old (souq waqif). seperti mana Fort Zubara, Barzan Tower ni pun has no info on it kat area tu... so tgk-tgk dan ambil gambar je lah... without any knowledge on the significant of the two towers... (janji sampai hehehe...)

1 comment:

Dr Purva Pius said...

Hello Everybody,
My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

BORROWERS APPLICATION DETAILS


1. Name Of Applicant in Full:……..
2. Telephone Numbers:……….
3. Address and Location:…….
4. Amount in request………..
5. Repayment Period:………..
6. Purpose Of Loan………….
7. country…………………
8. phone…………………..
9. occupation………………
10.age/sex…………………
11.Monthly Income…………..
12.Email……………..

Regards.
Managements
Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com