Wednesday, October 04, 2006

FAQ 1 : Best tak kat Doha???

antara soalan2 wajib yg ditanya oleh org2 yg aku jumpa....
"ok tak kat D0ha??" "best tak D0ha" "amacam D0ha" so aku cipta lah entry FAQ 1 nih...

entry nih bukanlah bermaksud yg aku tak suka org tanya soalan2 macam tu... cuma sekadar skrip jawapan utk citer ajer lah, sumber rujukan aku... supaya aku tak der lah tinggal fakta2 penting pasal D0ha (based on my experience and opinion and observation)... antara fakta n citer yg aku tulis kat sini mungkin ada yg not factually correct... consider those as my humble opinion... btw... this is my blog... bukannyer ensiklopedia utk jd bahan rujukan... hehehe...

sebelum nak citer lanjut pasal D0ha nih... lebih baik ler kita tgk map bandar dia nih... D0ha nih tak der lah besar sgt... rasanyer dlm 30 minit naik kereta (dlm keadaan traffic yg lancar) blh sampai dr hujung ke hujung...

taken from: explore-qatar.com/html/dohamap.htm

(bg sesapa yg rajin nak cari selidik mana aku tinggal n mana pulak letak nyer office AJI.... klik lah pada link tu... tempat aku tinggal berhampiran dengan Gulf Cinema traffic lights (traffic light no 2) manakala office aku kat Roundabout no 9 i.e. TV roundabout... so bayangkan lah dr umah ke office umpama melalui 1/2 bandar D0ha nih... )

kalau bukan dtg utk bekerja mmg bandar nih rasanyer tak der aper2 lah sgt... nak kata shopping heaven pon tak... nak kata happening masa mlm2 pon tak jugak... byk bazaar or souq pon tak ler sgt2 hebat... tp apa yg ada memadai lah bg sesapa yg nak singgah sini sehari dua... (hmmm... bukan bermaksud nak halang org dtg D0ha nih utk lawatan... kalau nak ziarah aku pon apa salahnyer... hehehe... melayan kerenah aku, bandar bosan pon jadi hap'pening'... hahahaha)

ok.. central bg bandar nih adalah corniche nye... or dlm bahasa melayu.. teluk (kalau tak salah ler) kalau tgk peta atas tu yg bentuk C kat tepi laut... situ lah pemandangan yg cantik di siang hari... and kat situ lah tempat best nak jalan2 atau jogging atau sembang2 waktu malam (kalau cuaca mengizinkan lah). Rasanye tgk seluruh bandar dr arah laut mungkin lebih cantik, boleh sewa sejenis bot (apa ntah namanyer) utk menikmatinyer... tak sure berapa RM, sbb aku pon belum naik lagi... hehehe....

ini lah Corniche di malam hari...


(i think i would cover pasal tempat2 menarik kat dalam FAQ lain lah... cukup ler citer pasal tpt plg utama kat sini, Corniche,.... citer pasal benda lain plak...)

makanan? hmm... rasa nyer mudah nak dpt makanan kat sini... blh kata semua fast food ada kat sini... incl Chill!s... pizza hat... tp rasanyer tak nampak lak Hart Rok dan plenet Holiwood... but selain drp fast food or wester food... byk jugak makanan dr seluruh dunia... mid east and south asian food mmg lah berlambak... termasuk lah Turkey grill, Beriani (yg sedap ya amat), nan etc... italian restaurant ada, argentina ada, japanese ada, korean ada, pinoy ada... pelbagai lah kiranyer... namun, kebanyakan nyer slightly mahal dr Malaysia tp agak berbaloi sbb portion dia besar... tp... portion utk fast food sama jugak ler... like MekD dan KFSee harga nyer blh katakan double lah compare dr kat Malaysia... but still... ok ler blh makan sbb semua halal kan... insyaAllah...

(org melayu nih... mmg first thing to decide whether tpt tu best ker tak... makanan... hehehe... since aku blh telan apa jenis makanan pon... best lah kat sini)

aktiviti... selain drp g shopping complex di siang hari rasanyer tak blh buat aper sgt sbb panas... cuma mlm ajer org2 kat sini aktif... on transportation... kurang public transport except taxi... driving kat sini... hmm... i think ada masanyer blh katakan worst than Key El lah kot... org arab nih.. mcm depa ajer yg betul... hehehe...

apa lagi nak tahu pasal D0ha... post lah soalan kat komen.... nanti aku taruh jawapan di FAQ yg lebih specific...

p/s - if i can survive hidup sendiri kat Ipoh 2 tahun, insyaAllah kat D0ha blh jugak.. :)

2 comments:

Anonymous said...

lahai..mana boleh compare dgn time kat ipoh..waktu tu ko ada aku, arif, apan, and abang Nes..of course ko survive...hehehe..;)

zal said...

then.. i should find a people like u, arif, apan and abg nes here lah... :)

or should i say, becoz i'm around than only all of u survived in Ipoh??? hahahaha