Friday, October 06, 2006

dalam kenangan...

Semalam aku ingatkan my parents akan balik dr umrah hari nih... so sebelum tidur semlm terfikir lah pagi2 nih nak terus call dia... so bgn ajer tido dlm jam 8.30 am waktu sini aku terus call umah, rupanyer esok baru depa balik....(alamak, hari nih tak terjaga sahur... cuma sempat sembahyang subuh ajer tadi)... hari nih tak der plan apa2... tunggu sembahyang jumaat... petang nanti berbuka kat Kedutaan M'sia.... (mlm nanti aku post pic berbuka kat kedutaan nih yer)

aku terjaga utk solat subuh pon disebabkan aku terjaga dari mimpi... aku mimpikan opah sebelah mak aku... aku tak pasti apa asal citer nyer... tp aku bermimpi makcik-makcik aku (mak tam n wan cho) masih dalam telekung putih... menanti sesuatu... kemudian aku nampak sorang lagi (aku ingat makcik aku, maksu)... dia pon dlm telekung putih jugak... pastu seingat aku, aku ada bertanya kenapa nih... and rasanyer depa jawab... tengah tunggu parents aku balik umrah... aku terjaga sebab rupanya sorang lagi tu sebenarnya opah aku... rasanya sbb rindukan dia lagi... mengalir air mata bila jumpa dia (dalam mimpi)... aku pon terjaga dgn mata berair... (tp apa maksud mimpi nih yer??)

lepas solat subuh terfikir... ye lah... bila masa ada opah dulu hari yg nak tgk dia gembira pon masa hari raya lah... (bukanlah hari lain dia tak gembira, tp hari raya hari yg pasti dia seronok) suma org dtg berkunjung ziarah dia... dr jauh ke dekat... semua dtg... dan keluarga aku sudah semestinye beraya dgn dia... walaupon mata dia dah kurang jelas mata hati dan ingatan dia sgt jelas... dia ingat semua org yg ziarah dia... dan blh bersembang... aku plak pagi2 raya seronok suap dia makan... ye lah org lain selalunyer bz buat keje lain sbb selalunya ramai sgt org dtg ke rumah maksu (opah tinggal sekali ngan maksu)... kalau tak suap dia masa pagi raya tu, selalunya aku mesti dah bg dia rasa rendang dinding mlm sebelumnya... sesudah mak aku masak... selalunya malam sebelum raya kitaorg panggil org surau utk berselawat...

ingat jugak soalan2 dia masa pagi raya....
"betul ke baju opah nih,? elok tak?"
"putih sgt ke bedak opah pakai nih?"
"ramai ke org datang?"
"apa lauk depa tu makan? kamu tak pergi makan ker??"

kenangan nih dah 5 tahun berlalu... sejak dari itu kitaorg satu family beraya di ipoh ajer... tak der dah balik kg (a.k.a umah maksu)... awal2 pemergian dia rasa mcm tak lengkap raya... sehingga sekarang pon... kenkadang bila raya selalu teringat kat arwah... bukanlah aku nih org paling rapat dengan dia, tp sbb rasa nyer aku suka bersembang2 dgn dia... suka perli2 dia... kenkadang sampai jam 2-3 pagi aku bersembang ngan dia... bukan lah citer aper sgt... sembang pon benda yg sama jugak... kalau aku citer pasal keje pon dia dgr sahaja bukan dia faham... aku rasa rapat sangat... dia pon sentiasa seronok nak bersembang.... rindu plak pada arwah....

insyaAllah... semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat... Al-Fatihah...

p/s - aaaah.. dah feeling2 raya plak dah...
p/s 2 - my parents balik esok rupanyer....

2 comments:

Anonymous said...

...sedih lak baca benda yang u tulis nie zal..arwah mmg chomel. met her a couple of time, barely know her, but i did talk wif her masa raya dulu-dulu.. insyallah, semoga rohnya dicucuri rahmat.. amin.

zal said...

InsyaAllah... 'anonymous'