Monday, October 19, 2009

Muhasabah sekejap...

1. awal bulan september sudah menggenapkan 3 tahun blog ni wujud...

2. 19 september pulak... genap 3 tahun aku ada kat doha ni...

apa aku dah dapat setelah 3 tahun kat sini... ntah.. hahahaha

alhamdulillah... dapat skit aku tengok dunia luar...

alhamdulillah... dapat skit aku belajar budaya dan cara keje orang asing...

plan... disebabkan aku penat dah belajar bahasa arab, aku dah start belajar french... baru je ambik 3 class...

bukan aku tak nak memahamkan dan mefasihkan diri dalam bahasa arab... tp otak ni dah dungu nak belajar... bila aku g masuk kelas, aku rasa aku dah faham... sbb most of the class akan ajar fuskhah... tp bila aku nak aplikasi, kat jalanan depa pakai arab gulf, lain macam bunyi nya...huruf jim jadi ya... huruf Qaf jadi ga.. belum lagi depa campur ngan arab egyptian yg jim jadi ga... or arab syams... lain pulak bunyi nya... dan to make things worst.. u can get away dengan berbahasa inggeris sbb mostly org yg jaga kedai dan merata2 tempat... india n pinoy...

plan... tp aku plan jugak nak cari personal tutor utk belajar arab ni, belajar one-to-one.. ok skit

alhamdulillah... keje ok kot... although kena ditukarkan posisi... ada kemungkinan kurang travel dah, kena dok balik office, insyaAllah kalau perancangan management menjadi dan aku perform plak keje... tahun depan aku bz mengadap computer lah (bukan blogging or chatting ye... fb pun bukan) bekerja...

alhamdulillah... walaupun dah 3 tahun keje tp tak de increament or bonus (although naik grade) dan bila aku selidik gaji aku tak lah besar mana berbanding org2 lain kat sini... hmm... aku bersyukur ngan apa yg ada.

alhamdulillah... aku dah daftar gym... aku gained 5kg masa cuti raya hari tu... aimed to loose 15 kg in 180 days i.e. 1kg in 12 days or 83 gram per day.. mampukah... aku nak turun sama macam my weight sebelum start keje.... that was 9 years ago!!! boleh tak?

tp kan... setiap kali kita muhasabah.. bersyukur dan merancang... aku lah especially.... jarang betul aku merancang dlm bentuk kerohanian... mcm aku akan mati esok hari... asyik lah merancang macam nak hidup 100 tahun lag... dunia je fikir... and syukur ngan nikmat dunia je... astaghfirullah... pas ni kena set plan yg lebih spiritual...

8 comments:

ayin1911 said...

Bonjour...

mabrook!!mmg sesuai jd president KBT..sbb plg senior antara kami!!

anap_ilmi said...

uish..bgs neh muhasabah mcm neh...tak payah tgu hujung thn ke..pe ke...camera how?byk da blaja?meh la tgk hasil sket...flickr kee...k?tgk da orgnyer hasil?

Unknown said...

Ceh..! Muhasabah duniawi...!Muhasabah diri dua2 sekalilah...tp kalu dah sedar oklah tu..

Aina@Azila said...

Hehehe..tu laa duduk di Gulf. Akak dulu, hampir 3 tahun di Gulf, end up, tau cakap Pinoy. Cam no.. pi dok negeri arab, balik tau cakap Pinoy..kumustaka.. mabuti.

al-lavendari said...

bagus monolog awak. kesimpulannya dah awak buat sendiri. ikutilah plan awak itu pelan-pelan !

Syaf said...

hey bro. long time didn't read your blog... hehehe. as mentioned, i was reading my old blog. hahahahahah...... i miss the good old days. happy birthday to your blog too!

Syaf
syafiqueshuib.com

cl said...

alhamdulillahhhh atleast kita ahu bersykur kan...good to remind me as well. hehehe

zal said...

ayin1911
Bonjour... tu lah... dah 3 tahun dah... kalau ada anak, dah blh cakap dah...

anap ilmi
fb ada tak???

radius-qatar
hehehe... sedar diri ini... insan hina... hahaha... mengarut plak

aina@azila
hahaha... saya cakap pinoy pun tak tahu... maayos!!

al-lavendari
insyaAllah...