Tuesday, April 06, 2010

Travel Report : Roadtrip II - Dubai - Muscat (Day 2)

2nd day, lepas breakfast kat apartment, kita org terus ready for our 6-7 hours journey to Muscat... walaupun cadangnya nak keluar at 8am.. tp alih2 jam 9am br keluar... ye lah nak checkout n nak makan dulu...

tp since dah agak lewat, aku buat detour skit, aku ajak depa g ke Dubai Outlet Mall. mmg on the way g border akan lalu mall ni. the good thing abt this mall, ada kedai2 dlm ni yg Factory Outlet punya style ada jugak yg jual previous season items. So for those yg kejar branded items, this is a good place. lucky us, masa kitaorg g tu, same time ngan dubai shopping festival, so byk lah discounts... tp aku cuma beli sunglasses je... singgah pun sbb dah mmg lalu kat situ.
shop tak shop pun, jam 12.30pm br gerak ke border. sejam je dah sampai border and the process pun kejap je... in an hour settle dua2 border dan meneruskan perjalanan. tp by then, perut dah mula lapar. first stop, kat bandar Sohar (if korang baca entry roadtrip ke muscat aku dulu, aku berhenti kat sini gak dulu).Sohar ni kononnya dulu bandar Sinbad. tp aku tak tahu mana nak cari sejarah pasal tu. tp since bandar ni kecik, like other arab places, jam 2pm - 5pm masa siesta, susah gak lah nak cari kedai makan. we had our lunch at the first kedai yg kitaorg nampak buka... indian food... kira ok lah...

Perjalanan diteruskan. Highway dr border UAE ke Muscat ni memang selari ngan pesisir pantai tp tak lah nampak laut. it's a very good highway yg ada tiang lampu dr hujung ke hujung. Bapak aku kagum gak ngan tiang lampu ni, ulang2 dia cakap, sbb dia kata, even kita rakyat malaysia dah bayar toll and govt dah bg duit kat Plus, still tak mampu nak taruh lampu jalan kat highway. yg ni highway free je... and the condition excellent.We arrived at our apartment, Delm0n apt Muscat, dlm pukul 8.30pm... had dinner and rehat... a whole day journey... penat :-)

2 comments:

Wak Lat said...

biasalah negara miskin gi negara kaya dan lebih maju., gtula tuari masa aku bwk Uber ada passenger cina indon dari damansara balik ke kl lalu highway Plus sblm tol duta tu pon kagum dan puji2 lampu warna warni kat bukit highway tu., hahaha jakun kannn

salam ziarah bro ;p

zal said...

Cerita lama ni ada orang baca 😉