Showing posts with label raya. Show all posts
Showing posts with label raya. Show all posts

Thursday, November 18, 2010

Quick trip : Dubai (day 2 - 3)

Second day also didn't start early... bermalasan... sembang ngan haziran yg siap buatkan breakfast :-) then dekat tgh hari br keluar... for day 2 it was kind of shopping day... first g IKEA then g lunch kat indon restaurant (Betawi) and then g ke outlet mall... sampai malam kat sana... ye lah, ada org complain, masa dtg doha bawak baju satu beg, baju dah abis, so kena lah beli baju :-p (dah nak penuh almari dah...)

then 3rd day... it's eid day... :-) selamat hari raya haji...

we went to abu dhabi, with haziran. tp mmg plan utk jalan2 n tgk2 pekan je... no proper plan and did not plan to enter Ferarri World although singgah kejap ambik gambar... mahal gak nak masuk, insyaAllah next time blh g sana...singgah lunch kat kedai indon (again!) and singgah kat corniche yg ada public beach berbayar... if only they have this in doha, sure best. tgk sunset... sebelum balik singgah kat masjid besar tu... :-)penat driving je... but still enjoy the day...

Tuesday, November 16, 2010

Quick trip : Dubai - the travelling day

Raya haji sudah, since tak plan utk balik Malaysia and cancel all plan to travel far sbb takutkan RP my wife tak siap, we just travel to some place near... Dubai... and plus, Qatar Airways plak bg promotions... mmg just nice lah... we plan for a-4-days holiday, and plan to be back to Doha on the first day of eid. (but since eid is early here compared to Malaysia, and the ticket was book sblm announce eid, so we kind of spent the first 2 days of eid in Dubai).

We flew on Sunday (as the promotion started on Sunday, or else, jumaat dah fly). ambik flight 8.30am, so sebabkan flight awal, by 3.30am dah bangun n bersiap n cab pun dtg on time. tak cukup tido lah kiranya. it's 1 hour flight to Dubai... arrived in Dubai terminal 1, queue for immigration and get our bags. then g ambik kereta kat rental car.
masa kat rental car ni lama skit... sbb weekend hari tu, akan ada formula 1 kat abu dhabi, kereta pun dah abis. after 30 mins waiting br dpt kereta, tiida hatchback... everything ready and almost set to go, br perasan yg GPS tak blh berfungsi, the plug electric (sorry aku x sure term sebenar dia) tak leh guna. so kena lah tunggu another 30 mins plus... akhir nya jam 12.30pm br keluar dr airport... tired... straight away g umah haziran (previously dok kat qatar). since dia dok dubai, kitaorg save on accomodation.
on the way to umah haziran... that's burj khalifa
pergh... finally arrived kat umah haziran at Dubai marina... area dia best gile.. umah pun best... and straight away we walked to 'the Walk' which is 300 metres away... sederet kedai2 makan international with sea view... walla... best giler.. after lunch, we went back home, and since we started our day early, we felt so tired to continue the day. decided to relax until maghrib, br keluar... it's nice to have a holiday where u do not need to rush to clear all the must do thing or the tick list... pleasant and relaxing...
umah haziran yg best...
and malam tu, we went to Dubai Mall... sekadar nak window shopping and tgk fountain n big aquarium... met Jo (my fren kat dubai) sembang2 panjang... we went back around 11pm thought nak jalan2 kat the Walk but still tired due to early day today tp sambung sembang ngan tuan umah...

Monday, November 15, 2010

Already a year...

Hari ni hari wukuf di Arafah... it's been a year since i went for Hajj last year... seharusnya balik haji, ada lah perubahan dlm diri, dalam beribadat, dalam cara hidup...

for me, what has change? what has improved? hmmm... if i would like to act as God... i give zero mark to myself... tp Allah yg maha mengasihani dan maha mengetahui, lebih tahu dr apa kita tahu... so tak perlu berangan jadi tuhan... (ada org kata, aku makin gemuk je hehehe)

Anyway, at least, now i am blessed to have a wonderful wife yg sanggup hidup bersama aku. melayan kerenah aku. masuk ke dalam dunia aku. Alhamdulillah... probably that's a gift from Allah to me.... or perhaps that is another test for me to improve as khalifah di muka bumi... Insya Allah... berusaha utk menjadi hamba Allah yg lebih baik...

to my elder bro... insyaAllah mendapat haji mabrur... to kawan2 kat doha yg merasa peluang g haji.. also insyaAllah dapat haji mabrur... :-D (i so miss the whole journey).

"SELAMAT EID ADHA"

Saturday, September 11, 2010

Combo raya...

Selamat Hari Raya Aidilfitri... Maaf Zahir dan Batin...

InsyaAllah... I'll be someone husband in 12 hours time, doakan yang terbaik and semoga nikah ini mendapat berkat dan rahmat Allah...

Saturday, October 17, 2009

Raya - Extended Issue...

(jap jap jap... nak kena cuci2 n sapu2 sawang kat blog ni... dah sebulan lebih tak betul2 update...)
aku nak cite pasal raya... although cite dah lama tapi sempena dah nak abis bulan syawal ni... dan aku pun dah alhamdulillah berjaya menghabiskan puasa enam semalam... so kiranya br lah betul2 raya...
Pre Raya...
aku balik ke ipoh 2 hari sebelum hari raya. seperti tahun lepas, tahun ni mak aku nak jugak buat lemang... dia cuma taruh pulut je dalam buluh... dan aku lah yg buat keje membakar... and seperti tahun lepas jugak, kitaorg joint venture ngan jiran sebelah... dia bakar lemang dia, aku bakar lemang family aku... cumanya guna satu tempat penghadang lemang n dia supply kayu api... yg elok nya buat lemang sendiri ni, kita blh make sure bab rasa, dan tahap masak lemang tu.. so tak lah hangus or tak masak langsung...
tahun ni, kitaorg semua beraya kat ipoh. plus ada sepupu aku pun nak beraya sama... so for my mom, byk la assistant dia kat dapur... n sehari sebelum raya dia pun start lah masak rendang dendeng, rendang ayam dan rendang kerang. rendang kerang ni tak pernah pun buat sebelum ni, tahun ni dia nak buat plak...
by asar semua siap, dan kitaorg menuju ke bidor. tahun ni, kitaorg sambut raya kat bidor, malam tu dah kumpul ramai2... buka puasa terakhir tahun ni kat bidor. dulu masa arwah opah aku ada, mmg tiap2 tahun raya kat situ. since arwah opah meninggal rasanya dah 56 tahun sudah, dah jarang beraya sana... ada lah sekali 2 pagi raya kumpul sana, tp sekejap je lah... mlm raya kali ni, 4 (drp 6) family adik beradik mak aku ada sama...
Raya day (s)....
The first raya as per last year (hmmm... tiap2 raya aku routine je), visit semua adik beradik my dad... so kitaorg g ke batu gajah dan taiping... kat taiping ada 2 rumah... bak kata mak aku... kita tak tahu sepanjang mana usia depa ni... semua nya kata my dad dah masa kecederaan... all dah above 70s... dah lah keje kat luar, raya lah masa nak visit sanak saudara... plus masa ni lah anak2 depa balik, so blh kenal sedara mara... tak lah nanti bertembung kat mana2 tetiba accident boleh bergaduh sakan... so kita kenal lah sedara...
anyway, nak start semula pasal first day raya. tahun ni kitaorg tangkap gambar dulu sebelum keluar berziarah.. pakai baju color last year je... malas membazir tempah baju baru, for men especially, baju melayu penuh ni pakai hari raya je.... rugi tempah byk2.... and for our family, berziarah ke kubur mmg tak pernah dibuat pada hari raya. but i can see the trend is coming. umah aku kat ipoh ni, tak sampai 400 meter dengan tanah wakaf, traffic teruk pagi raya tu, siap org bawak bunga lagi.... for my mom, hari raya is hari bergembira, buat pe nak visit kubur. and kalau nak berdoa pun, from home boleh.. niat saja nak sedekah... and kalau nak visit, hari lain pun boleh, kenapa perlu hari raya... anyway, sesapa yg pergi tu... must have their reasons...first destination batu gajah... ni umah abg my dad. tak ramai umah dia ni, cuma ada 2 anak dia je... dtg beraya sekadar berziarah n kenal sedara.. dah besar2 anak2 sepupu aku... siap ada dah nak kawin, in fact kawin hari ni... hahaha.... singgah dalam sejam dua pastu terus ke umah my dad's sis n bro kat taiping... yg ni lagi meriah... ramai cucu depa (anak my cousins) kat umah ni... n semua nya baru naik... riuh lah rumah...
so that's my raya... by then... jam 8-9pm tu dah balik umah... and kemas umah, sebab selalunya on the second day of raya, semua sepupu2 n sedara mara yg aku visit on first day akan buat lawatan balas.. yup indeed depa datang...
yup, raya kedua dan ketiga mmg duduk umah je... semua umah kitaorg visit tu, anak2 depa plak datang... busy di dapur. tahun ni my mom masak laksa dan mee sup apart from menu raya yg biasa. tp tu bg yg datang pagi dan tengah hari. kalau sesapa dtg malam, akan di jamu ngan nasi dan lauk mcm makan malam biasa. ye lah... masa 1-3 hari raya, selalu makan macam2... kita ni org melayu, nak gak makan nasi... and mmg bila jamu nasi n lauk ni, lagi cepat abis and lebih kenyang... hehehe.... aku tolong kemas2 je... bila balik malaysia aku tak masak.. :-)
my dad with his elder brothers... sorang lagi kakak dia tak de dlm gambar, sbb datang siang (gambar kat luar umah kat atas).

that's about it... that's my raya in Malaysia... visit family ngan relatives je... umah kengkawan pun aku tak berapa pergi. hahaha... the rest of the week aku kat ipoh, aku dok kat umah membesar kan perut!!! hahaahaha... makan makan makan... memang seminggu penuh aku kat ipoh... the last week tu aku balik kl... dok melepak kat kl je...

Post Raya (kat doha plak...)
the last time aku buat makan2 kat umah aku rasanya bulan puasa tahun sudah masa family abg aku visit doha.. that was the last... kengkawan sini dah kecoh2 dah... so dengan terpaksa rela aku pun buat makan2 raya kat umah aku.. the finale, sbb pas ni aku takkan buat makan2 kat sini dah... last weekend aku buat majlis ni.. dan menjemput dlm 40 adults and anak2 depa lah...
aku masak asam laksa/laksa penang dan rendang dendeng n ayam makan dengan ketupat palas dan nasi impit. rendang tok aku dah siap bawak dr ipoh and sbb aku takut tak cukup aku tempat nasi tomato... ooh mmg macam banyak je dlm menu... aku bukan nya masak sendiri.. thanks to my 3 good fren dlm gambar bawah ni yg rajin bertungkus lumus kat dapur tolong menghidang (ye, depa hidang potong n tambah lauk2 je... and buat air... masak depa tak buat...) best ada depa kat dapur, penuh dgn drama... bergambar pun nak drama ni...alhamdulillah depa kata sedap2 makanan yg terhidang... aku pun tak sure depa tu sekadar manis mulut or mmg sedap. janji laksa and rendang dendeng tu habis... hehehe... yg berbaki cuma nasi tomato ngan dalca yg aku sedekahkan kat guard/cleaner kat apartment aku... senang cite :-)
and hari semalam genap puasa enam aku... and lagi 3-4 hari abis lah syawal.... so this is my raya this year... insyaAllah bertemu sekali lagi Ramadhan dan Syawal tahun depan. InsyaAllah...

Friday, September 11, 2009

Am back in Ipoh...

Back from doha... sampai tgh hari tadi jam 2.30pm... nothing much on the flight, cuma cutlery set dia dah tukar, no more white and grey... now dah colorful and nampak cheap.. hahaha... but nice change lah... cawan dia pun no longer normal transparent plastic, ada plastic hijau n biru etc... aku rasa br je 2 minggu depa tukar set ni. plus, blanket pun baru, tak lah keras mcm dulu, tp mcm kecik skit plak... apart from that, nothing much, accept the flight was very slow, delay sampai 30 minit.

ooh pg semlm hectic giler.. again ada problem bila nak keluar doha, aku punya Resident Permit kat doha ni tamat masa aku cuti ni, so aku kena lah renew sebelum balik. since aku punya passport pun baru siap (as in previous entry) aku terus lah submit passport for renewal of RP. tapi, sampai khamis (semlm) still tak siap, aku jumpa staff in charge at 10am dia kata aku kena buat sendiri... bengong, kalau aku kena buat sendiri bg lah aku buat hari rabu sudah, not this last minute. anyway, meringkaskan cerita, within that 1 1/2 jam tu aku berjaya renewed my RP... barely 15 minutes before the counter closed!!! fuh... lega...

now dah kat ipoh.. seminggu ni nak rehat2 je kat umah... melayan jet lag :-) ada sesapa org ipoh or akan beraya kat ipoh tahun ni.. jemput lah dtg umah :-)

Saturday, October 18, 2008

Accomodation wanted..

Ada tak sesapa tahu a good hotel/apartment kat

- Dubai, UAE
- Abu Dhabi, UAE
- Nizwa, Oman
- Muscat, Oman
- Musanddam, Oman

yang best dan murah... which can fit approximately 20 ppl in it (including 6 kids 4-10 years old). I mean fit in 20 ppl tu bukan lah dlm satu bilik... 2 - 3 apartment or perhaps dlm 8-10 bilik ke.. :-) and those unit tu... kalau blh available between 5 -12 December 2008!!!

please let me know... a big plan is on the way... am getting excited... :-)

Saturday, October 04, 2008

Raya...

Raya was great... cuma aku je demam panas starting 2nd day of raya.... for me demam panas no hal... tp yg tak larat nya sakit tekak ya amat menyebabkan aku tak makan pun masakan mak aku kat umah...
Seperti biasa, raya pertama mmg hari visit org2 tua... adik beradik my parents. on 2nd - 4th day duduk kat umah dan org datang visit. mak aku masak nasi tomato n laksa (aku tak rasa skit pun :-( )
since this is the first time in 3 years kitaorg dapat beraya sekeluarga... sessi bergambar lah paling best :-)

Monday, September 29, 2008

Way home...

First of all... thanks to all my beloved friends yg sanggup datang menghantar aku ke airport... balik 2 minggu je... tp rasa mcm balik terus dah... semua pakat hantar... thanks!!!

aku balik ari tu ngan family abang aku dan mak mertua ramzi... it was 6 of us... and supposedly dpt allocation 130kg je (aku dpt extra 10kg sbb privilege member) tp in total kitaorg bawak 146kg... :-)

the flight was on time... both the departure and arrival... and it was uneventful and boring... takde tv kecik kat depan tu.. no interactive games.. no movie!!! aku dah berangan dah nak tgk 3 movie, ye lah kat doha mmg selalu miss the latest movie pun. asyik nak harap kimi je torrent movie, tp dia tu malas torrent movie2 baru, ada je alasan dia. so tak de movie kat atas flight, so dok lah baca buku, sembang ngan org dubai keje mbc duk sebelah aku and tido sekejap.
sampai kat kl dekat tpt tunggu bag tu ada segerombolan pekerja asing tgh nak tunggu diuruskan... nak masuk msia ke... nak hantar pulang tak tahu... anyway, alhamdulillah... semua 10 bag kitaorg selamat tiba.... and my younger bro n razi dah tunggu kat luar... masuk kete je terus fikir... apa nak beli kat bazaar ramadhan ari ni??? hahahaahaha....

btw... by looking at what i had for iftar malam tadi... i think for sure in 2 weeks time... i will gain 3kg definitely (and perhaps ada probablity gain >5kg hahahaha)

enjoy your last 2 days of ramadhan....

Tuesday, December 25, 2007

Aidiladha 1428...

*this is a wrap up for raya citer... a bit long citer ni... hehehe - read : malas nak update lately*

tahun ni aku sambut aidiladha di Doha... last year aku sempat balik Malaysia... tp memandangkan baru sebulan je aku balik sini dari Malaysia... mcm awal sangat lah plak nak balik sana... dan parents aku plak tak jadi datang... nasib baik razi, nak try beraya kat negara arab... so ada lah kawan aku yg blh aku minta bawak bahan2 masak2 dari Malaysia nak guna utk beraya... :-)

as you all know.. raya di Doha ni sehari lebih awal dari kat M'sia... - ni satu benda aku tak paham on setting raya dates... kenapa lah kat Malaysia lewat sehari berbanding kat Doha ni??? is it sbb time difference ke??? memang tak nampak anak bulan??? or apa??? sbb bukan ke aidiladha ni disambut setelah hari Arafah? kenapa lain2 plak kan??? -

malam sebelum raya, kami dijemput ke umah kak titien utk bertakbir... dia jemput small group of us... and mmg a very small group pun datang... about 20 of us, but best lah... actually ni lah first time aku g bertakbir umah orang... hehehe.. back in M'sia tak pernah g pun :-( (memalukan!) and kak titien masak punya lah banyak!!! ooh... i left early from the majlis, sebab nak hantar Dato' K yg 'terpaksa' pulang beraya kat M'sia. hehehe...

kedutaan M'sia buat solat raya jam 8.30am... (masjid2 kat sini buat solat exactly selepas matahari terbit i.e. 6am++) tp aku bgn agak lewat around 7.40am... dah lah tak gosok baju lagi... tp nasib malang, iron aku too hot for the baju, habis berlubang kat lengan baju :-( anyway, ramai jugak aku jumpa kat embassy, termasuk lah the new ambassador (sapa nama dia? aku tak ingat hehehe... katanya sedara ngan adnan jusoh -MB Pahang). ada lah sikit makanan kat embassy....







tahun ni embassy buat korban hasil sumbangan rakyat malaysia... ada lebih dari 10 ekor kambing.... but i did not join melapah, tgk sekejap jer... hehehe back from embassy... tido je...

malam tu, kak rubi telah berbesar hati menjemput group kitaorang makan2 (group gambar raya katanya). it was a small gathering je... but enough... ada satay and nasi dagang... sedap2 semua nya ;-) thanks kak rubi. and kebetulan ada tv n blh berkaraoke... so ada lah abang2 yg dah gian nak berkaraoke nyanyi skit2 hehehe.... aku tak join sbb sound system tak best (alasan... hahaha)... still left early, sbb nak balik memasak.... back from rubi's straight masuk dapur... banyak nak masak... although by that time, rendang dinding n kuah laksa dah siap.... did i say kuah laksa?? yes... i cooked laksa for this raya here... my mom tak buat laksa pun raya sudah, so i try lah buat kat sini... thanks mak for all the recipe and tips (apparently resepi tu mak aku yg bagi... penat lah dia menaip berchatting ngan aku bg info).... so malam tu... i cooked (together with razi yg terpaksa membantu hehehe) rendang pedas ayam, ayam masak merah, dalca daging dan jelatah... dengan plan esok nya nak rebus laksa and potong ulam, buat air, masak nasi tomato dan buat kuah kacang...

in summary these are my raya open house dishes : Laksa Penang, Nasi Tomato berlaukkan ayam masak merah, dalca daging, jelatah dan kurma kambing (courtesy of yati, dgn daging korban), nasi impit dan ketupat daun palas cicah ngan kuah kacang, rendang pedas ayam dan rendang dinding. air - air bandung :-) dessert... dilla's agar2 dan yeen's kek coklat... :-)

Special big big thanks to Razi, for lending extra hands to make this makan2 a success... dia lah tukang masak, tukang rasa, tukang potong, tukang susun, tukang cuci... and of course for flying all the way to Doha with all the authentic ingredients :-) without u.. tak menjadi makan-makan ni hehehe...


the open house went well tp mcm tak habis je makanan... seems like ada few other house buat makan2 so, depa makan skit jer... byk berbaki :-( but at least i have many compliments on my laksa :-) nasib baik menjadi, walaupun awal2 nya tak cukup masin kata rizal kentz (the food tester)... ooh ada gak budak office aku datang (although not as many as yg agree nak datang) anyway, my big2 boss kat my department came, and told me a potential good news hehehe.... we'll citer once the good news become real...

disebabkan banyak berbaki, the next morning aku bawak lah makanan2 left overs ke post party a.k.a breakfast at corniche. it was a fun fun day... main frisbees and sepak2 bola... and makan... seperti yg dijangka, masa majlis mmg kengkawan kurang makan... sbb adam n abe br nak try my nasi tomato n lauk2... katanya tak sempat/kenyang nak makan semalam.... tak kisah lah... so long tak membazir, as they brought back of the left overs.. :-) memang best lah picnic kat corniche pepagi ni... cuma, lagi best kalau dtg makan je... hahaha... next week kalau ada lagi, i don't wanna wake up early to cook, adam (if u read this) next week u have to cook!!! dah 2 minggu aku je bawak makanan... hehehe... malam tu plak, since it was razi last day for shopping kat Doha souq.... lepak2 lah kat souq since 6pm... dan kebetulan ada plak persembahan pentas yg aku pun tak pasti utk majlis apa... anyway, the souq today memang berbeza dengan souq tahun lepas... even berbeza berbanding keadaan souq sebelum aku balik raya. lebih happening!!! lebih banyak activity!!! more cultured!!! i like!!!! but the sad thing (or is it consider good) ada polis2 arab merata2 and one of their task is to prevent keralites (org2 keling kerala) from entering the souq area... macam ada racial issues... i do not know the reason... tp kalau depa tak der pun tak per... anyway, masa kat souq tu, mmg best... there u go.... things that i did for raya sudah

Monday, October 15, 2007

Raya : 2nd Day...

2nd day started with a little bit of touch up kat living area, kemas2 umah. Setelah pusing2 half of Perak on the first day, now it's the day kitaorang tunggu kat umah... selalunya almost semua family yg kitaorg visit on the first day, akan buat lawatan balas on the second day... so kena lah kemas umah skit2 :-) actually dah kemas dah umah ni saja2 je tambah fresh flower as table deco...

dan jangkaan yang ramai org nak datang memang betul... we had our first guests kawan2 my brother, abg pozi dan wancho and her family (yeop family je yg dtg), arrived around 12 noon... nice for lunch...

what's in the menu.... selain the signature dish i.e rendang dinding.... my mom cooked rendang pedas ayam (guna ayam kampung) dan lemang... we also have mee rebus... (no laksa this year...)
i do not know why, but this year i was a bit malas... so penat lah my mom to handle all the food n menghidang by herself. but ada lah aku tolong gak... from noon, guest came in mcm non stop... continue ngan anak2 We and almost the whole clan datang. ada my cousins yg direct from their mertua terus ke situ, sbb the parents were there at my house. so, depa baru jumpa situ... abg pozi came early (and balik awal), then came kak anis, kak suri dan abg din family...

this gathering mmg selalunya setahun sekali... sbb bukan selalu jumpa macam tak kenal pun sedara mara ni. a little girl before, now dah jadi anak dara.. hahaha... mcm terkejut je tgk anak2 membesar cepat sangat... terasa tua jer... :-) from noon tu... sedara mara continue datang until the last family left around 1am... mak ngah n family, mak tam, mak su, and ayah chik pun ada.... and makanan for sure lah cukup although bila dah late petang my mom start masak nasi putih dan 2-3 lauk, biasa lah, dah malam orang mula lah cari nasi putih... actually, at around 11, aiskrem yg keje kat sharjah datang, and aku keluar melepak until around 3 am :-)

see.... from day till night... tukar guests je... tp tempat makan sama :-)

it was tiring... but still fun... since dah semua datang on the second day, the third day most probably boleh rehat... ada open house malam dan aku nak ajak kengkawan aku plak datang... ooh, most probably razi will come all the way from N9.

dengar citer orang2 doha have continous open house makan2... sound so cool... enjoy raya!!!

Sunday, October 14, 2007

Raya : 1st day...

entry ni more or less nak citer kat my bro/sis n anak buah kat UK tu...

Selamat hari raya!!! :-) ni nak citer lagi fasal first day raya... starts quite early, aku bangun pun jam 6.30am (kira awal lah tu) dan terus mandi sunat hari raya... then makan lemang yang bapak aku bakar semlm.. lemang buat sendiri tau! and of course ngan mak punya yg signature raya rendang... rendang dinding... rendang dinding ni maybe tak sama ngan rendang dinding yg korang pernah makan, but for sure, my mom buat ni the best among all!!!

(if you read through this entry, u'll know more about my whole family)

then solat kat masjid dekat ngan hospital... lepas solat terus ke bidor... kebetulan tahun ni, my mom's side dah janji nak jumpa sesama adik beradik (yg perempuan) dia pagi raya. my mom ada 6 adik beradik, 4 perempuan n 2 lelaki... jumpa kat umah maksu (6-paling bongsu), adik dia yg bongsu. dulu masa my arwah opah ada, kat sini lah tiap2 tahun beraya kat sini. memang best masa tu sbb semua org berkumpul sekali, tp sekarang tidak lagi, mostly dah ada family - anak2 dan cucu masing2.

1. Umah maksu.... so what's in the house... ada maksu punya signature dessert... dan ada lemang, nasi impit, rendang kambing, daging dan ayam masak merah. maksu pun ada prepare nasi tomato n dalca. dan import soto ayam...

masa kat umah maksu tu cuma ada maksu n maktam (3) je, wancho (1) belum sampai, so, kitaorg g umah ayah chik (2). 2. Umah ayah chik, as usual, ada ketupat, nasi impit dan ketupat. but now ada rendang tok. kat umah ayah chik ada sedara dia sebelah wife dia, memang dengar citer depa kumpul situ tahun ni.

sekejap je kat situ... sbb dapat tahu wancho dah sampai kat umah. Wancho bawak almost the whole clan. tp sekejap je jumpa, mostly membincangkan petua camner yeop dah boleh kurangkan 14kg!!! yes dia nampak slightly susut. and wancho nampak sihat tapi makin kurus, tp ayah cho nampak sangat alzheimer. ambil gambar kejap... then decided utk ke umah mak chu dut...
3. umah mak chu dut. dia ni anak angkat moyang aku, so kiranya mcm adik beradik my opah lah. this is totally a visit of anak2 sedara tgk mak sedara... bukan makan sangat. ni the golden girls ambil gambar ngan mak chu dut :-) sekejap jugak, dia sendiri ada ramai anak2 dan cucu2 kat umah...
kiranya habis lah event sebelah my mom, and its already about 2pm. mmg jarang aku jumpa adik my mom, ayah man (5). mana ntah dia raya tahun ni. so dah settle sebelah my mom, g tanjung tualang visit my father's eldest bro. 4. umah We, dia sorang je adik beradik my father je masih duduk di kampung. nampak sihat lagi. anak2 dia tak ramai first day raya, semua plan raya umah mertua kot... tp yg ada pun dah cukup buat umah tu riuh... ayam masak kicap yg dihidangkan best :-) sempat solat zohor dan asar sebelum meneruskan perjalanan ke taiping.

5. Umah mak ngah. setelah sejam 1/2 drive, sampai kat taiping... umah penuh, semua anak2 dia ada... meriah... tp lagi meriah bila ada anak dia buat direct selling hehehe... jual rantai magnet tu... menantu mak ngah buat mee rebus. ok jer... hehehe... plan nya nak g umah abg my father, tp dia plak call kata nak dtg umah mak ngah. around 8pm dia sampai with the whole anak2 dan cucu2... yang ni sihat lah... so complete lah jumpa semua adik beradik my father... tak lama jugak sembang2 sebab my mom ada janji nak g open house umah kawan dia...

6. umah adik mak cik yah. yang ni baru lah ada serve mcm open house. ada satay, mee goreng dan 4 jenis rendang pedas - ayam, daging, lampung dan kerang... aku rembat yg kerang tu byk gile hehehe... mana nak ada kerang kat doha kan, so banyak lah aku makan.... plus rasa pun sedap... apa lagi.. :-) sembang2 dan makan2 by 9.45pm kitaorg berangkat balik ipoh...

tu dia... from 8am until 11pm aku keluar beraya on the first day. penat but it was really fun, especially bila itu lah masa nya dapat jumpa orang2 tua ni... dan memang dah jadi rutin my parents g visit semua adik beradik dia... and this mmg buat depa happy... aku driver jer...