bila aku g cek, doktor gelakkan aku sebab katanya aku bukan nya 18 tahun, mana lah ada wisdom tooth. tp bila dia nampak bengkak and xray, doktor advice aku untuk cabut gigi selepas 2 hari. dia suruh beli antibiotik and kena makan sebelum surgery.
Setelah 2 hari (isnin, i.e. pagi tadi) aku sampai ke klinik tepat on time. i.e. 10am. the doktor assured me the operation wont be painful. he suggested me to do all 4, but not one go lah definitely... but dia kata blh bagi discount if i agree to buat all 4. but thinking that even after discount pun mahal, and the rest tak sakit pun, i've decided to do only one.
thanks to Dr George Haddad (a french) yg assured me that tak sakit. i was very confident for the surgery, since aku baru je buat surgery mata dulu pun ok je... and thanks to Hannan who voluntarilly ready to take few pictures of the event... and she really loves it... pantang ada break... she's there to click for photos... ooh to make things more exciting even the Dr also extremely love to pose for photos. so banyak lah photo session happening while i was lying on the dental chair.
but too bad!!! it was not as painless as the Dr describe. It was damn sakit!!! memang sakit, mungkin sbb kurang anaesthatic but i did request for more anaesthasia while the surgery. siap air mata aku mengalir sendiri menahan sakit. masa tu, i think i should be more patient utk tanggung gusi bengkak and shouldn't have agreed for this. memang giler-giler sakit... maybe lah sebab pressure, sebab Doktor tu kena drill lama gak. katanya akar gigi tu dah tertanam kat dalam dan ada tulang keliling gigi... and the Doctor have to pecahkan gigi tu into 2 sbb susah sangat nak cabut at 1 go...the continous painful surgery lasted for 1 hour and half... memang sejuk kaki tangan aku menanggung... hahaha... luckily i only agree for 1 tooth... kalau tak... definitely i wont turn up for next tooth... dah lah doktor tu boleh tercucuk bibir, lidah and parts yang tak perlu... ohh that tercucuk tu not that bad lah, tp masa sakit tu rasa nak marah je doktor tu...
anyway, everything all done. dapat 3 hari MC and according to the Doctor, my pipi will continue swollen for the next 2-3 days... i cannot spit, tak boleh makan makanan pedas, no sport, no gaggle for 24 days... and for me, this is for once and last. kalau boleh aku avoid, i wont agree for this surgery anymore. (ok ladies, deliver baby lagi sakit, i know... but i cannot deliver baby ok :-) )
anyway... how much it cost for me to endure this painful. including medicine QR2463!!! really damn expensive and i didn't enjoy it... Semoga tahun ni, Allah memberikan aku badan yang sihat sejahtera... (dah 2 surgery aku lalui in 3 months)

anyone of you can give me medical advice (i mean selain suruh aku g jumpa dentist)... let me know. aku fikir, if the gum felt uncomfortable until sunday, mungkinlah aku g ke dentist (oops reason aku delay, aku tak ambil kad insurance kesihatan kat HR lagi)

