Monday, January 07, 2008

Dah cabut...

Setelah aku demam jumaat malam sabtu sudah dan confirm ngan insurance company yang aku boleh pergi mana-mana dentist, sebab company only covers 50% je... aku decided untuk pergi cek gigi kat klinik recommended by rizal kentz. Dia kata yati (wife dia) buat kat situ, ok je... and on 2nd day lepas surgery, yati dah boleh makan dah...

bila aku g cek, doktor gelakkan aku sebab katanya aku bukan nya 18 tahun, mana lah ada wisdom tooth. tp bila dia nampak bengkak and xray, doktor advice aku untuk cabut gigi selepas 2 hari. dia suruh beli antibiotik and kena makan sebelum surgery.

Setelah 2 hari (isnin, i.e. pagi tadi) aku sampai ke klinik tepat on time. i.e. 10am. the doktor assured me the operation wont be painful. he suggested me to do all 4, but not one go lah definitely... but dia kata blh bagi discount if i agree to buat all 4. but thinking that even after discount pun mahal, and the rest tak sakit pun, i've decided to do only one.

thanks to Dr George Haddad (a french) yg assured me that tak sakit. i was very confident for the surgery, since aku baru je buat surgery mata dulu pun ok je... and thanks to Hannan who voluntarilly ready to take few pictures of the event... and she really loves it... pantang ada break... she's there to click for photos... ooh to make things more exciting even the Dr also extremely love to pose for photos. so banyak lah photo session happening while i was lying on the dental chair. but too bad!!! it was not as painless as the Dr describe. It was damn sakit!!! memang sakit, mungkin sbb kurang anaesthatic but i did request for more anaesthasia while the surgery. siap air mata aku mengalir sendiri menahan sakit. masa tu, i think i should be more patient utk tanggung gusi bengkak and shouldn't have agreed for this. memang giler-giler sakit... maybe lah sebab pressure, sebab Doktor tu kena drill lama gak. katanya akar gigi tu dah tertanam kat dalam dan ada tulang keliling gigi... and the Doctor have to pecahkan gigi tu into 2 sbb susah sangat nak cabut at 1 go...

the continous painful surgery lasted for 1 hour and half... memang sejuk kaki tangan aku menanggung... hahaha... luckily i only agree for 1 tooth... kalau tak... definitely i wont turn up for next tooth... dah lah doktor tu boleh tercucuk bibir, lidah and parts yang tak perlu... ohh that tercucuk tu not that bad lah, tp masa sakit tu rasa nak marah je doktor tu...


anyway, everything all done. dapat 3 hari MC and according to the Doctor, my pipi will continue swollen for the next 2-3 days... i cannot spit, tak boleh makan makanan pedas, no sport, no gaggle for 24 days... and for me, this is for once and last. kalau boleh aku avoid, i wont agree for this surgery anymore. (ok ladies, deliver baby lagi sakit, i know... but i cannot deliver baby ok :-) )

anyway... how much it cost for me to endure this painful. including medicine QR2463!!! really damn expensive and i didn't enjoy it... Semoga tahun ni, Allah memberikan aku badan yang sihat sejahtera... (dah 2 surgery aku lalui in 3 months)

Sunday, January 06, 2008

Makan-makan Eritrea style...

my collegue an Eritrean, Fatma, datang ke umah aku masa Eid hari tu... so sebagai balasan, dia jemput makan-makan kat umah dia... she'll cook Eritrean food and serve special Eritrean coffee after dinner.

for those yang tak tahu mana tu Eritrea... ni dia map...

Fatma jemput kengkawan office yang lain.. mostly arabs lah... and aku still sakit gusi, tp mcm mana ntah ada rezeki ok plak aku makan malam tu.. ada satu dish yg attract me the most was satu jenis roti ni namanya injera... color kelabu, buruk... aku nampak macam tuala buruk, ada org kata kulit, but second thought mcm perut lembu je... makan roti tu ngan masak daging berkuah yang pedas dan yogurt masam... delicious!!! and aku tapau balik umah...


oh... ni bukannya new year party... saja jer nampak meriah ngan confetti tu...

anyway, pas ni fatma plan nak buat pot luck, where every one kena represent country masing-masing and cook one dish.... :-)

Friday, January 04, 2008

The bongsu was born today!!!

Selamat Hari Lahir
to my


dearest younger brother, pa... :-)

Study baik-baik... jangan asyik mengadu tak ok je :-p belajar ni sekejap, tp impak dia kadang2 lama... concentrate, discipline, consistent... insyaAllah boleh punya... (jangan asyik bercinta saje hehehe...)

---------
you know apa aku dapat for new year... i think i had my wisdom tooth erupted... ooh wisdom tooth ni dipanggil wisdom as they grow when the person is around 17-24 (eh.. aku still 24 ke???) at age the person is wiser than a child.

extract from wikipedia : The English wisdom tooth is derived from Latin dens sapientiae. The same root is shared by German Weisheitszahn, Dutch verstandskies, Belgian-Dutch wijsheidstand, Norwegian visdomstann, Danish and Swedish visdomstand, Finnish viisaudenhammas, French dent de sagesse, Portuguese dente do juízo, Spanish muela del juicio or muela cordal, Italian dente del giudizio, Romanian mǎsea de minte, Slovenian modrostni zob, Croatian and Serbian umnjaci, Hungarian bölcsességfog, Czech zuby moudrosti, Polish zęby mądrości, Russian зубы мудрости, Bulgarian мъдрец (meaning wise man), Estonian tarkusehammas, Hebrew שן בינה (shen beena) and Greek φρονιμίτες (fronheemeetes). There exists an interesting Dutch folk etymology that the Dutch word verstandskies is derived from "far-standing" (ver-staand) molar, and that mistranslations of the Dutch word (in which verstand translates to wisdom) are the root for corresponding words in other European languages.

Turkish refers directly to the age at which wisdom teeth appear and calls it 20 yaş dişi (20th year tooth). In Arabic, its name is Ders-al-a'qel (ضرس العقل), literally meaning "The tooth of the mind". In Korean, its name is Sa-rang-nee (사랑니, love teeth) referring to the young age and the pain of the first love. In Japanese, its name is Oyashirazu (親知らず), literally meaning "unknown to the parents," from the idea that they erupt after a child has moved away.

tapi kenapa dalam bahasa melayu, namanya tidak sesimbolik bahasa lain? kita namakan gigi bongsu... which is totally berbeza ngan yg lain... plus maknanya muda plak tu, sedangkan gigi tu dapat masa dah tua...

actually aku tak sure samada gigi bongsu aku ni impacted ke tak, tp aku rasa dia akan terkeluar. tak de sakit apa2. kalau dia terkeluar elok, ok lah. tp kalau impacted mungkin lah kena cabut. sbb nanti infected.
anyone of you can give me medical advice (i mean selain suruh aku g jumpa dentist)... let me know. aku fikir, if the gum felt uncomfortable until sunday, mungkinlah aku g ke dentist (oops reason aku delay, aku tak ambil kad insurance kesihatan kat HR lagi)

Thursday, January 03, 2008

Bye Bye Azerdills...

Esok Azerdills family nak balik Malaysia for more than 3 months.... dengan main reason, Mrs Azerdills dah nak menunggu masa bersalin. Baby made in Doha... born in Ipoh lah jawabnya...
since Mrs Azerdills ni mmg rajin nak buat get together... so semalam dia buat a quick n simple gathering sebelum dia berangkat... she will definitely miss the 'fun' and 'happening' Doha for the few months sampai habis pantang... Thanks Dills for the free dinner :-) sedap u 'masak' thai food hik hik hik...
(tak blh plak nak upload gambar makan2 tu... petang nanti tambah... :-) )
Jangan risau... tak sehappening mana Doha ni... so enjoy your time kat Malaysia yer... nanti bawak banyak2 ingredients dr M'sia.. and bawak cd2 karaoke :-).... we gonna miss u in all makan-makan especially breakfast at corniche and mengopi kat beanery... see u in April!!! :-)

*kalau rindu kat kitaorang... tgk je blog ni.. :-)

Kebetulan since dah ada kumpul semua... the group which are now some people call it Group Gambar Raya... :-) pun ambil gambar ramai-ramai untuk ucap kan...

Selamat Hari Lahir M T !!!

Semoga panjang umur dan murah rezeki... cepat tiup lah lilin kek ni....

Tuesday, January 01, 2008

FAQ 5 : Kerja di Qatar

All these berdasarkan my own opinion...

For those yg sedang mencari kerja kat Qatar (and Middle East mungkin kena gak lah kot) ni ada beberapa perkara yg kena consider dalam your offer or things yg you need to consider...

1. Cost of living... boleh kata berbanding di Malaysia, cost of living (food and living expenses) lebih kurang je lah... cuma food tu ada benda2 yg murah kat Malaysia kat sini blh katakan double... some indications on prices, lebih kurang lah (based on today's date - 2/5/08 - Exchange rate RM0.87 = QR1)
- Minyak petrol (yg ni murah) QR0.70 Regular, QR0.80 Super
- Air Mineral Sebotol 500ml QR1
- Ayam sekg - QR13 (Frozen - QR11 - QR14)
- Telur sepapan (36 biji?) - QR16
- Serai / Daun Pandan sekg - QR40 - QR60
there's a theory pasal cost of living ni... yg katanya we compare based on price of McValue Meal (Big Mac)... so kalau kat Malaysia harga nya (i think) RM9... sini QR18..

2. Belanja paling mahal setiap bulan adalah sewa rumah... for a simple 2 bedroom fully furnished apartment area Doha paling murah pun QR7000 - QR8000. Ok, u can get lucky if you get the same price for 3 bedroom apartment. Villa 3 - 4 bilik lebih kurang QR11k to max... so make sure dapatkan accomodation provided by the company. Kadang2 you have to sign up for 1 year rental agreement... so kalau buat sendiri kena lah stay sini at least for 1 year...

3. Benda yg you can spend on... kereta... roughly kereta kat sini 50% cheaper than kat Malaysia sebab tak de tax... so blh lah sakan berkereta... for those Malaysian yg gaji besar normally drives 4wd kat sini (aku drive Tiida sedan je.... so gaji aku kecik) its good to have 4wd ni.. boleh buat sand dune and yg best nye tak ragu-ragu kalau ada plan nak buat road trip g umrah :-)

4. another thing yg aku rasa n dengarnya mahal... school fees utk anak-anak... make sure include dalam pakej (ni aku tak leh nak komen banyak sbb aku tak de anak)

5. kalau sesapa blh include tiket balik ke Malaysia lebih dari sekali pun ok jugak..

(nanti aku tambah lagi benda-benda yg perlu consider :-) for now ni je)