Wednesday, October 11, 2006

communication breakdown...

nak citer skit pasal keje kat pejabat... selalu nyer masa kat KL aku byk citer benda2 nih kat my housemate... but since tak der housemate kat sini... aku citer kat sini ajer lah... hehehehe...

kerja aku memerlukan aku memahami selok belok dalam pembuatan program tv... i.e. drp menyediakan bajet sehingga membuat pembayaran... (tak termasuk lah penyediaan isi rancangan dan skrip segala... itu producer yg buat). jd aku sekarang nih lebih byk menghabiskan masa bersama dgn production manager... Haidee... kan dulu masa prolog ada citer pasal dia... actually minah nih german. dah 23 tahun berkecimpung dlm industri broadcasting and media... umur 53 tahun...

setelah aku bersembang2 ngan haidee nih... byk jugak dia cerita kepincangan dept dia nih... dia seolah2 dibuli dan kerja yg dia buat sekarang bukanlah kerja yg sepatutnya dia buat... itu ini lah citer dia... semua org lain tak tahu buat keje dan tak der pengalaman lah... dia ada jugak tunjuk email2 dia complaint kat top management... dan aku perasan ada communication breakdown between her and people in her department. aku tak kisah lah sgt, sebab pada aku, aku buat report utk my dept bukan dept dia... i'm reporting to my boss which is financial controller...

nak jadi citer... semlm haidee tak dtg office (dia cuti dua hari since sunday) editor kepada sebuah siri nih dtg lah jumpa aku nak mintak tolong sambil dia nak menjawab apa2 soalan yg aku buntu... so aku gunakanlah kesempatan nih nak tanya dia lebih lanjut... ye lah...bila aku tanya haidee dia asyik mengulangkan yg dept dia tak nak apply sistem dia (mmg lah betul sistem dia tu, aku pon setuju... tp aku tak peduli sgt pasal hal dept dia... sbb aku nak fikir report utk ept aku ajer.... report aku... kena siap dulu)... so peluang bersembang bersama editor aku guna secukupnya... dan editor tu plak mengambil peluang bercerita ttg apa yg dia tak dpt dr haidee... hmmm... aku kat tgh2 antara org nih... susah susah....

so...bila haidee kembali semula ke office... aku dgn sukarela nyer bercerita yg aku dpt lah certain benda (yg selama ni aku mintak kat dia tak dpt2) melalui editor td... aik... minah nih mengamuk pulak.... dia kata aku tak patut dpt benda tu... n kalau ikut sistem dia... sepatutnya editor serah pada dia.. bukan aku... dah pulak... bukan nak berterima kasih aku menyelesaikan masalah dia, dituduh plak aku membawa masalah... tp hmmm... senang ajer aku tackle....

haidee : this is problem.. u know things like this happening, the system will not be followed... she should give to me the things.. not to you... right...
aku : right (sengih ajer)
haidee : u know... i have 23 years of experience in this field... i know all the things i trid to implement it butno one listen to me nobody follows... u only here for 2 weeks... u cant imagine how i feel. u know i'm already 53 years.... and i'm doing stupid job... i do book keeping which i shouldnt do... i'm supposed to be production manager but the editor wants to do it all... i'm fed up with this...
me : what did u say just now... u are already 53? are u sure... u know i told my mom yesterday that my collegue is a german, and i guessed ur age was 40... u doesnt look like 53... are u serious....
haidee : yes i'm 53 (blushing ya amat... kalah aku)

then... aku pon sembang baik2 ngan dia semula... hehehe.. mudah aje kan... lepas tu dia pon dengar kata aku... n aku terangkan semula kewujudan aku nak menyelesaikan keje aku n kalau blh aku tolong dia dpt kan info... aku tolong.. janji keje aku selesai... n she agreed with me... n buat lawak german dia lagi... hehehehe...simple... btw, aku tak der pon bg tau mak aku umur dia 40... hahahaha... habis german sorang nih kena tipu di bulan Ramadhan.... so jadilah communication breakdown.. nak marah tak jadi marah :)

No comments: