Thursday, September 03, 2009

Ramadhan in Doha...

this is my 3rd Ramadhan di Doha... (tak sangka betapa cepat masa berlalu, 3 tahun lepas aku tiba kat tanah Qatar ni 2 hari sebelum puasa, kalau ikut tahun Hijrah dah genap 3 tahun aku kat sini... dalam tak sedar...)

as usual, bila bulan ramadhan waktu kerja kat doha ni disingkatkan. kalau tahun lepas cuma wajib keje 5 jam je, tahun ni, circular kata 6 jam. hehehe.. still cepat je. tahun ni, aku agreed ngan member aku utk tumpang umah dia. pada aku, bila buka posa sorang2 ni, rasa pathetic sangat. so aku rasa better aku tumpang umah dia, at least aku masak or plan makan ada gak lah teman. tak lah sorang2... n tak payah sangat nak pikir apa nak makan.

memang lah konsep lapar dan dahaga ramadhan ni tak menjadi lagi... aku rasa ramadhan lebih kepada good food and fiesta of free food. g jemputan berbuka (iftar) umah member. member ajak makan kat luar etc... and tak sempat nak digest makanan berbuka dah kena makan sahur. kat sini, 3.50am dah masuk subuh, sgt awal, so kalau ari yg penat tu, jam 12am aku dah sahur dan tidur jam 1am. bangun 5 minit sebelum subuh utk minum air-solat- tido balik. talking abt free food, last weekend - hari khamis - al thani foundation jemput org2 malaysia berbuka, all fully sponsored!!! ada beriyani ayam dan kambing. ada dalca dan acar buah. lovely. since aku ditugaskan jadi committee, masa makan tu aku sibuk lah sikit make sure makanan ok. then pas solat ada terawikh dan ceramah. really felt like home. macam kat malaysia je bila ceramah pun dlm bahasa melayu.

the next day tu ada bazaar... will talk about it in the next entry :-)

2 comments:

xplorer said...

bro , mcm mana keadaan pasar ramadan kat doha , tringin ler nak tgk keadaan kat sana, snap ler sekeping dua gambar

zal said...

xplorer
ada dah update tu...