Tuesday, November 28, 2006

License to drive...

Aku sekarang ni dalam proses utk mengambil lesen memandu. nak cepat2 dapat so lepas raya hai nih blh lah aku start cari kete :-)

kat sini terdapat pelbagai ruling utk mendapatkan lesen memandu...

yang aku dengar utk semua org, sepatutnya kena buat eye test, lepas tu kena ambil kelas memandu... cost approximately RM1500-RM1800..... then ada ujian bertulis, memandu di jalanraya dan parking sama macam M'sia...

utk aku dan org2 M'sia.... cuma kena buat eye test dan road test ajer... ooh ada test on road sign katanya (hehehehe... selagi aku tak dpt lesen tak berani nak confirm on the real procedure, they can change it overnight)

tp yang paling senang... utk org eropah n us... depa cuma kena buat eye test and convert ajer lesen depa yg sedia ada... senang kan...

tp dgr citer, yang paling paling senang org Qa+ari... depa tak perlu buat aper2... beli kete n drive... tu lah sebab nyer bawak kat jalanraya bagai nak giler.. and ada sesetengah yg aku nampak, baru umur 14-16 dah bawak kereta besar 4wD... semua ingat jalan tu bapak dia punya. oh ditambah plak org kerali+e yg mengong... mmg teruk n bahaya nak bawak kete sini...

anyway, aku risau gak nak g test ni, belum lagi set minggu nih atau minggu depan... tp aku dah 2 bulan lebih tak memandu, tambahan pula kat sini driver kat sebelah kiri... makin merumitkan lah.. doakan aku dpt settle driving test ni a one go yer... mmg aku selalu nervous bab bab test nih... insyaAllah pass yer Ameen... :-)

No comments: