Monday, August 24, 2009

KBL: Back to DOH

Hari last day tu aku sempat gak lah g shopping... ada lah dalam 2 jam sebelum nak ambik flight balik ke DOH. tu pun sangat tergesa2... aku kena settlekan semua benda sebelum balik. so cuma sempat g satu tempat, beli satu dua benda je. and kebetulan aku g ngan budak office yg nak beli carpet, so most of the time spent kat dalam kedai carpet tu, and since aku dah abis kan masa kat situ, aku pun beli lah sekeping carpet as souvenir :-) (sorry neither key chain nor fridge magnet could be found hehehe)
hari last tu, sabtu, was the first day of Ramadhan. sama mcm kat Doha, takde apa2 special nya ramadhan kat kabul ni, bukan nya mcm kat M'sia, Ramadhan i would say more like food fiesta instead of mengenang konsep lapar dan dahaga tu hehehe... since nak balik petang tu, aku tak berkesempatan pun nak berbuka kat sana. i wish i had the time berbuka kat sana walaupun sehari... hmm... rugi rugi rugi...
aku balik sekali ngan colleagues, sorang producer, sorang correspondent, 2 cameraman dan sorang engineer... with them (except for the producer ngan correspondent tu) ada at least 8 - 12 bags of equipments. so... mmg teruk lah travel ngna barang2 yg banyak tu... especially nak lepaskan polis dan checkpoint kat airport kabul. kalau ikut prosedur yg betul, kita kena xray semua barang dan angkut semua n jalan ke airport dlm 500meters. but that doesnt mean kita blh bawak keluar semua brg tu freely, surely tersangkut dan kena tahan. so to make things easy and as usual, we have to bribe our way to the airport. mmg keje nya salam n senyum je... but all these done by Dawood, bukan kitaorg. kita dok senyap je kat dalam kereta and pass duit je.bukan sorang nak kena bribe... almost semua polis kat tepi jalan tu stop our lorry n sibuk bertanya2 hmmm.. minta bribe lah.. then bukan depa je kita kena bg duit, bila dah kat parking lot, banyak plak porter yg nak ditips.. ye lah, kalau sorang bawak 3 trolley mmg lah perlu porter. sampai pakai 10 porters seluruh nya. luckily the check in process was done smoothly. the departure hall very simple. aku cari lah jugak kalau2 depa ada key chain or fridge magnet... tarak...

the flight back was less exciting compared to the flight datang ari tu. cumanya naik2 je, kapal terbang kena cecah 2000 feet secepat mungkin dan baru membelok dan membetulkan laluan (kalau tak salah aku lah). no food taken sbb puasa.
sampai kat dubai lagi satu kisah... aku tak sempat nak berbuka kat flight sbb kapal terbang land 10 minit sebelum berbuka. sampai kat terminal 2, aku beli air kosong je. dan nak menguruskan barang2 yg banyak tu, kena lepas kan custom yg nak cek itu ini. yg for sure depa nak take statement/byk soal kalau bawak flak jacket (jaket kalis peluru tu). sebabkan flak jacket surely depa akan tahan. pastu, dr terminal 2 kena naik teksi menuju ke terminal 1 utk ambik flight ke Doha. jauh 2 terminal ni. dan nak kena do all the check in dan lepas immigration. akhirnya jam 8.30pm br lah aku sampai ke lounge, nasib baik dpt jemputan ke business lounge, dapat lah makan free... good food!!!

jam 12.30am br aku sampai Doha. Panas!!!... the moment aku sampai doha, aku dah terkenang kan kabul. hehehe... cuaca kat kabul malam sejuk, dah autumn nak masuk winter. terus g sahur sbb esok nya nak kena masuk office... pretty tired... i really wish i could go back to Kabul utk holiday... jalan2 keluar dr bandar. InsyaAllah one day i will go there again.

No comments: