Tuesday, December 30, 2008

New Year (2)...

on the way balik dr office td, dlm perjalanan ke pintu keluar office, sambil turun tangga aku sembang ngan sorang mamat org putih ni, he's british, age dlm late 40's kot dan dia belum jadi muslim. aku tanya dia... so what's ur plan for new year?

dia jawab... dia tak sure... dia ada dapat invitation for party, but he doesn't feel like going... dengan apa terjadi kat gaza sekarang... dia tak rasa dia patut enjoy the celebration and go partying...

he asked plan aku... aku cakap aku mmg tak de plan n tak pernah ada apa2 plan pun utk new year... new year is like any other day of the year...

then... kita org pun berpisah... aku terus menuju ke pintu keluar then dia plak g ke edit suite.

2 things ada dalam kepala aku masa aku menuju ke kereta...

1. sejauh mana effect pada diri aku bila mana ada muslim lain kena oppress... kena bunuh... kena tindas... dekat negara lain... kenapa tak ada banyak rasa benci kat dalam diri aku... kenapa kurang sungguh aku rasa sedih atas apa berlaku... mcm tak de apa2 pun berlaku... and for certain people sejauh mana kita tahu pun apa yg berlaku kat gaza tu... and kalau lah berdebat dgn bukan islam n katanya gaza patut kena serang sbb dia lancarkan roket dulu, mampu tak ilmu kat dlm otak nak pertahan kan bahawa gaza mmg tak patut kena serang... pertahankan hak muslim di gaza? atau mmg tak tahu apa2 langsung pasal perang ni, and tak perlu ambil tahu.

2. aku jugak terfikir, kenapa kita kena tunggu new year utk buat resolusi... kenapa kena tunggu new year br nak berubah... bukan ke new year sekadar tukar tarikh calendar... it's just another day in ur life... kalau nak berubah kepada kebaikan... at any time berubah je lah... kenapa iltizam dan tekad tu taruh lepas new year... kalau tak sempat new year.. tinggal niat je lah...

so apa resolusi new year aku??? hmm... there's no specific for this year... and kalau aku terfikir nak buat benda baik or benda baru... aku buat je... tanpa menunggu tahun baru... insyaAllah...

No comments: