Tuesday, July 13, 2010

Travel Report: Sao Paulo to Rio

(that the hostel wall pepagi, ujung tu tempat breakfast)

Pepagi lagi aku dah jaga. ye lah the day before aku tido pukul 9am. tp since aku nak full rest, although terjaga aku sambung tido balik... dan since ada room mate aku tak lah blh je buka lampu. tp jam 6am tu aku dah tak larat tido, then aku siap2 nak blah... mandi sat n br tahu yg hostel tu bg breakfast. jam 8.30am bila reception dah buka, aku pun bg tau nak blah n nak tanya mcm mana nak g ke bus station utk ke Rio. since aku tak beli tiket lagi, so aku tak lah terkejar2. and according to mamat jaga reception, ada faire (pasar) pagi jual antique items dekat ngan hostel so aku decided utk g jenguk2 apa ada kat situ sebelum bergerak ke station bas.

(aku ambik train/metro ke station bas)

jam 9.30am aku ke station bas. mudah jugak nak cari kaunter, tp sbb aku malas nak sesat2... aku nampak kaunter pertanyaan aku tanya lagi... actually bila keluar dr hotel or touristic area, depa ni tak tahu english sgt, so nasib lah. kalau ada yg tahu senang, kalau tak... cakap je mana tempat, depa tunjuk lah... n pepandai lah agak2 apa dia cakap and pepandai lah agak mcm mana cara nak bg depa paham. depa semua cakap portugese brazil... kenkadang aku campur2 english n french... ambik... hehehe...(aku nya bas kat platform 10)

bas awal masa tu 10.15am rasanya. tiket harga 82BR dlm RM150 lebih kurang. perjalanan ambik masa 6 jam lebih... depends on traffic. seat best, leg room besar, seat luas - perhand siap bg bantal n selimut. ada dpt biskut n air botol. sebelum naik bas aku makan lagi, try a cheese bread yg ada aku nampak budak makan the day before... its yummy :-) seriously yummy.... hehehe(cheese bread.. sekotak ni rasanya 6BR dlm RM10... dpt lah 10 ketul)

the journey was uneventful... ada masa aku agak ralat gak buat journey 6 jam lebih ni. wasted my day and masa tu plak game argentina vs german yg aku miss... tp ye lah, if i didn't do this trip (naik bas ni) aku takkan tahu apa rupa negara brasil out of the city. at least aku blh guna time ni utk rehat lah. anyway, seriously if i can do this trip again, i will fly :-)(some view of brazil... awal2 nampak tempat industri... then residential...t then ladang.. and more resindential n more ladang... not really rich people, mcm malaysia je style nya and hiway pun bukan besar mana... max2 pun 4 lane, but most of the time 2 lane je.)

sesampai je kat rio... check in hotel... then had a rest. sampai pun masa tu dah pkl dekat 6 petang, dah sunset dah... aku tak lapar sangat, so org hotel suggest aku jalan je arah copacabana beach... ada kedai2 kat tepi jalan and ada some people around. although dia suruh aku g area lapa i.e. downtown, aku tak prepare sgt nak g town. dia kata situ byk club n pub.. good utk g drink... am not drinker and aku tak g club. so aku decided utk jalan ke copacabana.... hehehe... masa jalan-jalan tu, mmg terfikir... sungguh tak sangka aku dpt jejak bumi amerika selatan. Alhamdulillah...(night view from my hotel rooftop... that's ipanema beach tu, although tak berapa nampak)

Pok Li said...

pengembaraan yang menarik. Dalam gambar nampak bandarnya bersih. Betul ke

zal said...

pok li
mcm malaysia jugak... ada tempat bersih ada tempat kotor... tp mostly ok lah.. cuma bau anjing je merata sbb depa suka bawak anjing jalan siang malam.