Friday, December 16, 2011

DEL : The food... Mughlai...

ramai org kata kalau gi india kena jaga bab makan sbb senang sakit perut. and keadaan tempat makan kat sini especially the street food mmg kurang bersih, and sbb kan aku dtg nak keje, malas aku nak try. dah lah tak bersih, kita plak tak tahu halal haram makanan tu. so end up kitaorg makan kat kedai yg nampak sgt for tourist or standard mahal or terus je makan kat hotel (hehehe... aku dtg dpt company allowance, blh la belasah). so aku rasa aku spend on food, mcm lagi mahal dr doha.

when i said tak bersih, imagine lah, korang masuk kfc, tp bau mcm masuk tandas. sbb tandas dia busuk, pintu tak tutup. tak menyelerakan. ooh, talking about kfc - fast food. kfc sini halal. tapi mcdonalds kat delhi tak halal. tp sgt unik. they do not serve beef. cuma ada veggie and chicken. dan serving depa mmg membahagikan veggie and chicken - very strict. pekerja yg deals dgn veggie hanya deals dgn preparation veggie, pakai apron hijau. while the other pakai apron merah. menu dia pun tak banyak. ada few veggies and sgt limited chicken. we've tried the veggie - tak sedap, hehehe... about halal ke tak food kat restaurant. aku tanya colleague aku, kalau makan, tanya dulu. if halal depa akan kata halal, otherwise depa kata tak. oooh kat mcdonalds tu, aku tanya halal ke tak, org tu kata tak. mmg ayam dia tak halal. tp kat hotel2 depa kata halal. menurut kata colleague aku, isu halal haram sgt sensitive kat sana i.e. hindu muslim issue. kalau ada org yg kata halal for items yg tak halal, n kalau dpt tahu by muslims, mmg boleh jadi riot and chaos. so depa ni agak bertanggungjawab, and we believed that. anyway, most hotel and restaurant establishment mmg ada muslim jugak keje, so agak kurang was was.
anyway, one restaurant yg aku specifically recommend is Karim at Jama Masjid. Real Mughlai food. aku g makan sini 2 kali. sekali masa malam. ingatkan tempat ni agak teratur, tp masa kitaorg dtg malam, disebabkan lokasi restaurant ni kat jama' masjid yg hectic and restaurant plak sesak n takut nak balik kalau dah lewat. we decided to ask our tuk tuk to wait and kitaorg tapau je makanan bawak balik umah. seingat aku, the butter chicken was one of the most expensive food (tp comparably sgt murah drpd hotel food lah). so kitaorg ambik the butter chicken. the taste was superb!!!the weekend, kitaorg dtg lagi... n kali ni makan kat restaurant. although nampak mcm not well ventilated plus the susunan meja yg kurang teratur and sempit. kitaorg blh makan dgn selesa. mmg famous kedai ni, aku rasa ramai giler org putih dtg sini, depa jalan kaki or ada tourist guide dtg sama. ada satu food tu, yg kena tunggu dkt 30 minit utk siap... apa ntah grill food tu. i dont remember we had that ke tak. but we had one grilled chicken yg sedap. masakan simple tp full of spices.if you want to go to karim's. tanya je tuk tuk, surely depa tau. if depa tak tau. ask the tuk tuk to go to jama' masjid gate no 1. then ada junction kat depan jama' masjid tu, masuk that junction. karim's is 4-5 kedai on your left. dia tak de signboard besar kat luar, but a small alley masuk ke dalam. kat situ ada karim hotel jugak (masuk je alley tu korang nampak gambar first bawah ni). once korang masuk that small alley, korang akan nampak asap2 dah... n nampak signboard karim's. mmg agak tersorok, but mmg food sedap. (kalau dlm gambar 2nd bawah ni, dia kat bawah canopy color merah tu.)

No comments: