Wednesday, December 14, 2011

DEL : Markets... Shopping

ramai yg plan nak dtg india ni utk shopping. yes it is true ada byk brg kat sini utk shop. if u know the quality esp. cloth material. n kena pandai bargain, sbb definitely depa letak harga mahal for tourist. so where to find the shopping places. ni tempat2 yg aku pergi, n am no expert bab shopping ni, sbb dah kawin le tetiba aku g tempat2 ni.

the famous one, i.e.yg aku tau even sebelum ke sana was Chadni Chowk. but bila aku g sana, takde la bagus mana. in fact tak boleh beli pun. aku rasa ini mungkin utk traders beli in bulk. so not for me. location dia ni, as said in previous entry, senang nak sampai. org kata kalau nak shop kat sini kena g the back street, or area masjid or area yg aku naik beca tu... tp cukup lah aku g main street, tak sanggup...
sbb kitaorg dok kat area connaught place, mula2 tu my wife g ke market dekat dlm connaught place - Palika Bazaar. dgn berani nya g sendiri n follow touts, dah lah masa aku keje. nasib baik tak jadi apa2... tp dia kata tempat tu biasa2 je, tp takde lah selesa sgt sbb agak suram. lokasi dia kat bawah connaught place. byk baju2 je kat sini. shawl, pashmina, sari you name it.

then, kitaorg ada gi ke Sarojini Nagar yg buka mlm. yg ni mmg advisable. ada gaya mcm pasar mlm lah jugak. tp byk kedai and brgan ada byk yg dah fixed price. so senang tak payah nak bargain. tp nak ke sini, try dtg naik tuk tuk sbb teksi suka tipu n bawak pusing2 g ke kedai yg dia dpt allowance. tp yg tak best nya, balik agak susah sbb kena naik tuk tuk jugak, n tak byk. plus since tempat ni local pun dtg, so kena rebut2 ngan local lah. tp sbb ada byk local, harga sgt reasonable n murah. choice pun byk. mainly kat sini byk jual kain, baju2, material buat baju. handicraft sgt kurang.

Lepas kitaorg pindah ke hotel imperial, kat depan imperial tu ada jugak bazaar - Janpath Bazaar. disebabkan location Janpath ni agak strategik, dekat dgn hotel-hotel besar. aku rasa ada brg yg harga mahal or at least dia start quote harga mahal. tp kalau dah experience kat bazaar lain, kita blh je minta discount. tp quality barang, agak elok jugak yg kat sini. my wife happy gile bila dah pindah hotel, dia keluar je hotel terus sampai janpath ni. tak payah nak layan touts. kat sini byk handicrafts and decorative pieces utk buat souvenir.

on weekends, ada satu lagi bazaar, Lajpat Nagar. yg ni buka hari ahad je rasanya. mcm sarojini nagar punya style, cuma nya buka siang. byk jugak kedai handicraft selain baju2. nak ke sini kena naik metro pastu kena naik tuk tuk. so susah jugak lah nak sampai. n sbb dia buka only one day a week, agak bz dgn locals. tp good stuff jugak lah.
but if you have very limited time utk shopping and your aim is decorative pieces, handicrafts and souvenir. and malas nak kena kacau ngan touts and malas nak kecoh2 bargain2... go to Dilli Haat. ni aku tak g, my wife g sorang2. mmg kat sini dia buat mcm center tempat org jual handicraft. nak masuk kena bayar, berapa ntah rm2 kot. n sini shopping selesa. wife aku g naik tuk tuk, so aku tak sure mcm mana nak gi sini. rasanya depa ada jugak jual handicrafts yg bawak dr luar area delhi. so u can get almost semua benda dr india kat sini. gambar2 bawah ni, semua gambar masa kat dilli haat. kat pasar2 lain, tak bawak kamera pun. aku rasa dilli haat is a good place to visit. semua dpt hati tenang.
tapi ni semua based on tempat yg aku tau. rasanya kalau dtg mmg nak buat bisnes beli kain, korang mesti tau better.

No comments: