Wednesday, December 07, 2011

DEL : Agra - the journey

Kitaorg ada 2 kali weekend kat India ni. as aku risau keje akan lagi busy pada the second week, aku decided dgn office mate aku utk g ke taj mahal/agra on the first weekend. Yup, aku g keje ni ngan sorang lagi colleague.
Agra ni tak lah jauh mana dr Delhi. rasanya dlm 240km lebih kurang. so logically kalau naik kereta dlm 2 jam setengah sampai lah... but kata org, sbbkan akan masuk town maybe 3 - 4 jam br sampai. ooh, kitaorg decided utk naik kereta sewa+pemandu utk ke agra. kwn aku yg berkira2, katanya kalau naik train (which was my original plan) kena byr utk 3 org, kos dia lebih kurang sama dgn naik train. plus, dia kata dia nak dok tidor kat satu temple about 50km out of agra, so aku rasa good for him lah kalau ambik teksi. aku honestly tak kisah, sbb aku nak ke agra je, naik apa pun aku tak kisah. and naik kereta mungkin blh nampak the kampung2.
but it was not a very good idea sebenarnya. aku baca kalau naik train, bertolak dr delhi dlm pkl 6.30am by pkl 9am dah sampai n breakfast included. kitaorg ni naik kereta, yg saiz besar kete kancil tu, took around 6 hours!!! to get to Agra... rasanya kitaorg bertolak around 7am sampai taj mahal pkl 1pm rasanya. pergh.. mmg mencabar betul perjalanan... traffic was very very bad bila masuk bandar. depa ni mana lah nak ikut traffic light. bila ada je intersection pekan2 kecik, mesti jalan yg asalnya utk 3 lane jadi dekat 6-8 lanes... semua bertumpu utk lepaskan diri dr intersection. kanan ke kiri ke depan semua masuk serentak... so kena lah mengesot skit2.. mencilok utk dpt ruang... sgt tak bertimbang rasa. pas tu plak, bab memotong sebelah kiri, mencilok pastu hon, memang biasa. pastu byk kereta slow bwk gandum. kenkadang ditarik kerbau n ada masa gandum (mcm gambar bawah ni) ditarik unta. seriously it was an experience yg aku rasa tak perlu hehehe... and aku rasa, too fast too furious patut buat kat india ni... mmg horrible lah cara depa drive (patut lah kat doha ni depa bwk kereta mcm bengong!!!)
and kitaorg terpaksa melalui jalan n experience yg sama utk balik semula ke delhi. tp masa balik tu malam and weekend. jalan tak sebusy masa masuk pekan, tp as dangerous n reckless as masa dtg. and bila malam, byk plak dhabar (aku rasa tu lah namanya)... kalau kat msia mcm kedai tomyam tepi jalan. mmg drivers stop kat sini nak pekena teh or kopi. kitaorg ada berhenti kat restaurant sblm bertolak dr agra, so masa singgah ni, aku tak berani makan minum. takut. kawan aku (india tu) suggest aku tak try pun.
and masa hari kitaorg balik tu, mmg auspicious day utk kawin. byk jugak aku nampak org berarak2 utk g kawin... dr kampung2... sampai lah ke hotel2/estates bila dah dekat dgn delhi. ada majlis keraian perkahwinan. meriah dgn lampu2.
masa on the way back dr agra tu since ada masuk kampung2, kitaorg ada nampak benda2 bulat mcm piring berketul2 disusun bertingkat mcm piramid. mmg banyak benda ni... n rupanya ni adalah tahi lembu yg dah dikeringkan n digunakan utk dijadikan bahan bakar. korang blh baca lanjut kat wikipedia and cari gambar kat internet. itu ok lagi lah.. mmg well known. colleague aku yg join trip ni mmg seorg penganut hindu yg tegar, tu lah sanggup tido kat kuil tu. so dia bercerita lah yg rumah2 kat kg sepanjang perjalanan tu adalah rumah2 yg hebat, sbb depa blh sapu taik2 lembu yg fresh kat lantai n dinding utk mendapat berkat (yucks). and ada umah yg dia tunjuk yg sbbkan dah bertahun2 dia sapu taik lembu tu, terus lantai tu mcm bersimen, tp dr taik lembu kering. dia ni punya lah taat, sampai dia kata, one day if dia jumpa lembu yg blh diminum air kencing nya (lembu tu kena lah jaga pemakanannya jugak) dia akan try... walla wei... aku yg dengar pasal lantai n dinding sapu taik lembu tu teru buat tekak aku kembang... td br je singgah kedai tepi jalan yg tak semenggah masa keluar dr agra tu, adakah dia guna benda tu utk lantai dan dinding n kat tempat masak utk dpt berkat.... alhamdulillah, masa kat sana tak pernah sakit perut, harap2 semua bersih.

No comments: