Wednesday, October 05, 2011

police report

Pagi semlm aku dpt sms dr Me+rash "please report to airpor+ traffic dep+" about vehicle number XXXXXX. aku dpt pkl 8.30am, tp sbb kat office aku takde org blh ambik tempat aku... aku blh g lepas jam 4pm je.

Kebetulan minggu lepas aku mmg pinjamkan kereta aku kat member. Aku tanya dia kalau2 ada apa2 yg dia tahu, mcm langgar lampu merah ke, speeding ke, pakai telepon sambil drive ke... etc etc... tp katanya dia ada lah bg high beam kat kereta slow depan dia. then the driver tak puas hati, pastu masa sampai traffic light suruh buka tingkap, tp dia ignore je mamat tu. katanya kereta toyota buruk je org tu. tp mamat tu ada ambik gambar kereta lah.

aku cek ngan budak ofis, depa plak kata, sekarang ni ada kata yg mcm semua penduduk tempatan ni umpama polis x beruniform. sesapa je nampak benda menyalahi undang2 blh ambil gambar dan report. so aku cuak lah kalau2 dia nak report as road rage ke apa ke... so dgn berdebar2 aku ngan member aku g balai polis semlm. around pkl 5ptg. tunggu setengah jam, alih2 kata org kat kaunter kalau sms tu dpt pagi, dtg lah pagi... dtg petang mana dia tau.. so dtg lah esok pagi ye.

so pagi aku g lah balai polis. sistem kaunter dia bernombor, so senang lah. tp rupanya aku kena rujuk kat dept follow up cases yg tak bernombor. so sebagai org yg malas nak menyergah sana sini, aku pun dok berdiri senyap2 kat tepi sampai ada polis nak layan. aku tanya lah apa kes dgn tunjuk sms tu. tetiba polis tu mcm siap tahu nama aku... ish... mcm kes besar ni...

dia tanya, ada accident ke? aku cakap tak de... dia kata ada org report ada accident kereta tu. pkl 11pm kat toyota tower... hmm... aku cakap takde accident pun. n dia tanya samada aku sendiri pandu kereta. aku cakap tak, kawan aku yg bawak (apparently member aku tak dpt join pg tadi). dia kata.. hahaha... ko kena tipu lah dgn org tu nampak nya. pastu aku cakap lah, kawan aku confirm mmg takde accident... so polis tu nak tgk kereta.

so aku bawak lah kereta n dia nampak lah kesan2 calar sana sini... mmg ada lah calar sana sini kesan aku (or wife aku - dia kata aku tuduh dia, aku kata mungkin dia) terlanggar dinding sbb parking basement umah lama kecik skit. mmg ada lah bumper depan sebelah kanan aku jatuh sikit n ada kesan calar color hitam. mmg benda tu jadi blh 11 or 12 tahun lepas. dia kata mungkin tu jadi kesan bukti. tp dia jugak kata yg org tu claim yg langgar dia sebelah kiri.

then aku cakap, mmg takde kesan accident n aku tak nak lah mengaku. then dia cakap kena lah panggil org yg report tu, and aku cakap aku blh tunggu. dia call org report tu few times, n takde plak org tu angkat n dia suruh je aku balik n dia akan call bila ada org tu nak dtg...

so... kes tak selesai... aku nak jugak tahu mcm mana org tu nak cerita mcm mana accident tu. n apa kesan yg ada nanti blh lah match. tp kawan aku dah takde plak nanti, nak balik malaysia. harap2 tak lah jadi apa2. or tak lah kena saman melampau2... let the police man decide.

anyway... on this case... lesson learnt... sabar2 je lah driving... kalau betul2 kita betul br bertindak. tp aku agak kagum dgn sistem sms sini, kalau report, kita dipanggil utk report. n mmg match no tel ngan kereta. kat malaysia blh tak buat gitu? agak2 nya kalau ada kes langgar lari senang tak nak detect sapa langgar? sini blh je detect... terus sampai surat saman... tak leh keluar negara etc... tak kemana larinya org salah sini...

doa-doakan lah takde apa2 buruk akan berlaku... aku nak g jalan2 lagi bulan depan... malas nak bayar2 saman ni... dah lah rekod aku kat sini br kena saman laju sekali je (agak clean lah)...

No comments: