Tuesday, December 05, 2006

Ironic

pernah tak dengar lagu Alanis Morisette title Ironic, aku rasa perkara ni mmg selalu terjadi kan... ooh and mmg selalu kena pada aku sendiri... masa sukan As!a nih ada lah beberapa gelanggang yg tiket cepat habis antaranya indoor stadium yg menempatkan game badminton. Aku dah berhasrat nak tgk semi final M'sia vs Koria. tp disebabkan tiket dah habis, ada QR50 aje (mahal lah plak rasanya) aku tak pergi lah tgk. tapi dgn harapan (dan yakin) M'sia blh kalahkan Koria, aku pon g beli lah tiket final... alih2 M'sia kalah semi-final... aku rasa lah, kalau aku tak beli tiket depa mungkin boleh menang... mmg ironic... hehehe

bukan utk tu ajer... ada pelbagai lagi perkara jadi macam tu... bila kita nak tak der, bila kita plan tak menjadi... bila kita tak nak baru lah terjadi.

- D0ha nih boleh katakan memang sgt jarang hujan... tp bila hari pembukaan sukan, hujan mencurah2... dan nak jadi cerita, selalunya aku akan pakai jacket bila keluar umah, tp hari tu aku tak pakai sbb keluar since tghhari. disebabkan kesejukan aku kena lah beli baju lengan panjang kat carefour sebelah stadium.

- pagi tadi aku tunggu kat tepi jalan 5 minit, tak der teksi. kemudian aku nampak ada teksi nak mula jalan (sedang dibersihkan oleh owner). aku tunggu lah teksi tu dibersihkan... selama 2 minit aku tunggu tu ada 1 teksi Kar-wa lalu... ada 2 teksi kuning... dan 1 private teksi tanya aku nak teksi ke tak... hmmm.. and jarak aku berdiri 5 minit sebelumnya tu ada lah dlm 10 meter dr teksi yg dibersihkan. tp sebab dah janji... aku naik ajer lah teksi tu setelah dibersihkan.

- aku blh kata tiap2 hari bawak kamera ke office... dan aku selalu ambil gambar itu ini... tp, kamera aku blh run out of battery masa launch channel hari tu... tu lah tak der pic kat blog... nasib baik tak der apa2 yg happening giler2... hehehe

- aku tak pernah tercicir handphone sejak aku pakai handphone 6 tahun lalu, camner lah aku blh tercicir handphone bila aku kat sini, dah lah handphone mahal, susah betul nak comunicate... itu belum kira handphone kong pada saat paling memerlukan... hmmm....

- dulu masa musim mencari kerja, punya lah susah nak dpt. tapi bila ada satu offer dtg, tetiba ada dua tiga offer dtg sekali... hmm... dah plak susah nak fikir nak mana satu...

- dulu aku banyak kali plan for org punya trip... and selalu nya ok ajer... tp kenkadang ada jugak trip yg aku plan tak menjadi.... atau salah pilih hotel/travel agent, and nak jadi sebab, itulah trip yg aku harapkan terbaik (ooh my turkey trip)

dan banyak2 lagi...

memang aku akui kita kena selalu be prepared in advance, plan what to do next, be extra careful, so benda2 mcm nih mungkin kurang berlaku... Kurang berlaku bukan nya tak berlaku. cuma kalau lah, preparation kita tu bergantung kepada kata putus org lain... atau plan kita tu bergantung kepada pilihan org lain... mcm mana nak elak benda mcm ni berlaku. akibatnya seolah2 kita tak der buat plan atau kita tak fikir in advance. sigh...

bila berlaku mcm ni, kena bersabar ajer lah... mmg reputasi jatuh lah tp apa nak buat... itulah namanya takdir kan... so kalau kena marah/complaint... kena terima ajerlah... bukan nya nak buat lawak pasal apa yang berlaku... kenkadang kita ni terima perkara tersebut as 'funniest' possible so that kita tak terasa marah/geram dgn apa terjadi.. so kita senang skit nak bersabar n redha ajer.... but ada sesetengah org, tak blh terima benda nih n marah2 seolah2 thats the end of the world.... hmm... i think tak der sapa plan for benda buruk berlaku dlm hidup dia... and ppl are planning and thinking to have a perfect life kan. (ooh perhaps, aku nih yg penyabar org nya... hehehe...)

ok ok ok... next time aku perlu berusaha utk mengelakkan perkara mcm nih berlaku... tp adakalanya ia diluar bidang kuasa.... anyway, aku masih bernasib baik... belum lagi kena perkara yg berat2... mcm jatuh cinta ngan isteri org ke... atau sesuatu yg menyebabkan aku terpaksa berdepan ngan hidup atau mati...


Artist: Alanis Morissette
Song: Ironic Lyrics

An old man turned ninety-eight

He won the lottery and died the next day
It's a black fly in your Chardonnay
It's a death row pardon two minutes too late

Isn't it ironic ... don't you think

Chorus:
It's like rain on your wedding day
It's a free ride when you've already paid
It's the good advice that you just didn't take
Who would've thought ... it figures

Mr. Play It Safe was afraid to fly
He packed his suitcase and kissed his kids good-bye
He waited his whole damn life to take that flight
And as the plane crashed down he thought
'Well isn't this nice...'

And isn't it ironic ... don't you think

Well life has a funny way of sneaking up on you
When you think everything's okay and everything's going right
And life has a funny way of helping you out when
You think everything's gone wrong and
everything blows up In your face

It's a traffic jam when you're already late
It's a no-smoking sign on your cigarette break
It's like ten thousand spoons when all you need is a knife
It's meeting the man of my dreams
And then meeting his beautiful wife

And isn't it ironic... don't you think
A little too ironic... and yeah I really do think...

Life has a funny way of sneaking up on you
Life has a funny, funny way of helping you out
Helping you out

(btw, Alanis is one of my favourite singer... :-))

1 comment:

Anonymous said...

Alanis? hmm... kurang minat le.. :-)