Sunday, May 03, 2009

Travel Report : Masai Mara (Day 1)

Last weekend memandangkan ada 3 hari cuti, being hari jumaat tu hari buruh, aku decided utk g safari ke masai mara. tempat ni kiranya antara tempat yg famous utk tengok animal migration. tp migration tu berlaku antara bulan Julai - September... dan bulan april dan mei ni considered as bulan-bulan low season... sbb musim hujan... binatang pun tak banyak...

aku ambil pakej dr Sarova Mara Camp which provide the camp/tent for 2 nights stay... full board meal... 4 game drives (maknanya safari drive lah)... dan flight Nairobi ke Masai Mara. tp tak termasuk game park fee... so kat sana br bayar...

The Flight... Aku naik Air Kenya... flight sepatutnya mengambil masa dlm 30 - 45 minit. Berlepas dr Nairobi dlm jam 10am sampai kat airstrip aku dalam jam 12 kot. Kapal terbang kecik, ada 50 penumpang je... and flight ni mcm naik bas rasanya... utk sampai destinasi aku, flight ni stop dua tempat dulu... (apa nama tempat aku tak ingat da...) aku berhenti kat station/airstrip ke 3 Keekorok... sesampai je kat airstrip dah nampak dah board dengan nama aku...Perjalanan dari airstrip ke camp aku ada lah dlm 15 minit... tp driver aku, Anthony, siap bawak a quick game drive... pusing2... tunjuk2 itu ini.... in 10 minutes aku jumpa sekumpulan gajah... hehehe... aku dah mula excited :-) dia ada gak tanya aku, apa yg aku nak tgk masa 3 hari aku kat sini... aku jawab, apart from the normal singa, leopard tu... aku nak tgk specifically Rhino dan killing action... dia kata, killing tu agak susah lah... nasib je... but rhino he'll try...

The Camp
When i said camp... tak de lah aku berkhemah sampai toilet pun tak de... or toilet kongsi... i would consider 1 camp = 1 chalet... sekeliling kawasan camp pun ada pagar electric... camni lah rupa my camp... blh katakan lavish lah for me... 4 star hotel standard... nak kata 5 star pun blh memandangkan facility ni kat tgh2 safari...The First Game Drive

For the first game drive, aku joined by one trainee guide name Patrick... meaning it was just me, the driver and the trainee dlm kereta jeep ni... :-) game drive petang mula jam 4pm sampai jam 7pm... by 7pm mmg semua dah kena masuk dlm camp... range akan pusing2 cari, kalau lambat mmg kena saman...

so tony cakap kita cuba cari rhino... on the way nak cari rhino... we met with sekumpulan kerbau africa... oh.. btw, kat sini famous with the term big 5 of african safari... big 5 terdiri drp Kerbau Afrika, Gajah, Singa, Leopard dan Badak Sumbu (my aim, nak tgk badak sumbu).

African BuffaloesMy first encounter was few herds of african buffaloes... mmg macam kerbau kita kat malaysia tp yg kat sini lagi besar... dan nampak mcm garang je... yg best nya bila kita lalu dekat ngan group kerbau ni... semua mata akan mengarah kat kita... masing2 akan berpaling...


The driver2 kat sini akan communicate among themselves utk cari kat mana binatang2 ni... and masa pusing2 tu.. driver ni tanya2 lah org... apparently rhino susah gak nak nampak... then kitaorg g tgk singa (simba)... singa jantan...

masa pusing2 cari rhino tu... nampak lah binatang2 lain... like antelopes and the kind mcm antelope ni... oryx, eland, topee... but most of this kind of animals ada kat bahagian serenggeti, tanzania... belum migrate ke sini
Singa
Mula2 nya aku ingat singa ni seekor je... jalan mcm kerek giler.. hehehe.... alih2 aku nampak geng dia... and another one... yg best tu... selamba je depa ni lalu tepi2 kereta... and they did pass next to my jeep... beautiful...Yup, singa ni nampak kurus... anyway, ni bukan singa bela, dpt makan org bagi... ni singa yg kena berlari br jumpa makanan.... i guess thats why dia kurus lah... maintain nak lari laju.. hehehe




LeopardSebelum balik, kitaorg segera cari leopard yg katanya ada atas pokok ni... but its too dark dah by then... so tak berapa clear... leopard pun susah gak nak jumpa kat sini..

After that, dah gelap... we went back to the camp... dinner mula serve at 7.30pm... wonderful food... and lagi best sbb ayam n daging halal. i asked sorang chef tu yg muslim... so apa lagi belasah lah.. ;-)

after the dinner ada masai dance perform by masai tribe... a unique dance dia yg melompat2 tu... aku tak ambil gambar lak.. hehehe... but bila dgr depa 'bunyi' (can consider menyanyi lah kot.. tp keluar bunyi je..) kenkadang ngeri gak... hehehe...

went back to the camp... and tried to sleep... waktu mlm jam 12 midnite sampai 4am, electric akan dipadamkan utk jimat... i think mcm kat pulau2 kat terengganu, certain time of the day akan dipadamkan. so by 11.55pm aku dah prepare nak tido...

tp nak jadi citer... sharp at 12am, punya lah riuh binatang kat dlm utan... aku nya camp mmg dekat sgt ngan pagar electric belakang tu... mmg dengar kecoh.. and tetiba terasa ada benda tindih my body... i think mungkin korang pernah rasa benda ni.. but after a while it gone... aku plak tak leh tido.. apa lagi.. continue baca buku citer sampai mengantuk... and doozed off...

1 comment:

Anonymous said...

cool... kalo dekat bleh gak pergi.
btw, kena tindih antu t*t*k ker?? huhuuuu......... lemas siot...

-Razi-