Sunday, November 19, 2006

Asean Bazaar

(Scene 28hrs - 18hrs before the Majlis)

Balik ajer lepas sembahyang Jumaat, aku terus aje memulakan memasak rendang dinding, disebabkan ni kali kedua aku buat, so aku dah a bit familiar with the routine. dgn bantuan MT, cepat skit aku buat... daging pon dah siap rebus kan... so aku bg MT tugasan memotong daging dan selepas aku goreng daging tu... dia kena tumbuk plak (keje menumbuk daging ni mmg tugasan junior dlm buat rendang dinding nih, kalau ngan mak, aku atau pa lah yang kena buat keje nih... hehehe... tumbuk daging - keje asas nak buat rendang dinding) in 2 hours plus, siap rendang dinding... rasa ada skit tak umph... insyaAllah ok ler... but compared dgn first time dulu, this is much better... :)

jam 3.30 MT gerak ke Asean Bazaar bersama2 rakan office dia, aku plak tunggu KM sbb dia willing to pick me. sementara tunggu KM tu, aku pon buat lah trifle (supposed to be my speciality bila kat KL dulu, mana2 potluck party ini ajer yg aku bawak) but ntah camner, keras plak custard aku... hmm.. harap2 not to bad, aku curah ajer custard atas mixing yg aku dah siapkan.. terus masuk peti ais. jam 4 KM pon tiba.

(gambar tak leh upload plak)

Asean bazaar nih sepatutnya (aku rasa lah) bazaar memperkenalkan makanan dan kraftangan Asean. kali nih dianggotai team M'sia, Pinoy, Indo dan Brunei... ada empat gerai ajer... ramai jugak org dtg... tp rasanyer, in terms of bahan2/benda2 yg dijual... tak der yg menarik... Brunei punya meja kosong ajer (apa pon dia blh promote kan). aku dtg nak tgk makanan thai (teringin pulut mangga dia) but hmmm.. tak menarik langsung.. tak der apa2 pon.. yg bagus nyer booth indo. booth M'sia ok lah (berbanding yg lain)... ada satay 4 cucuk QR10. popia goreng QR1 sebiji. Soya bean QR4 segelas. dan meehun siam (naper namakan siam bila yg jual nyer kat booth m'sia kan) dan mee goreng... QR5 semangkuk. aku beli jugak lah satay tu.. dan mee goreng (yg tak der rasa).

selain makanan dan kraftangan... ada jugak persembahan kebudayaan... dengar citer persembahan m'sia dipersembahkan oleh kumpulan tourism m'sia didatangkan khas dr Duba!. overall ok lah... tp MT ada cakap, if we knew abt this event sebelum balik raya, ntah2 kitaorg pon blh buat jualan and ambil table... apa yg nak dijual... ntah ler... tunggu next year... :)

pas balik dr bazaar, kitaorg singgah pekena shisha kat souq, disebabkan kawan KM tu ada sorang pompuan, kitaorg dok kat family section (kat sini, ada tempat khas utk family i.e. kalau ada pompuan br leh dok sini. mmg sgt kurang pompuan2 kat sini, blh katakan semua lelaki ajer kat D0ha nih). MT join shisha tu, dia dtg dr umah. jumaat mlm sabtu lebih kurang jam7 ada plak persembahan live band (strings and drum) oleh pak-pak arab... siap menari2 lagi (tp sumer lelaki lah).

jam 9 balik umah n terus mulakan memasak... mlm nih concentrate on dessert... so aku buat inti n gulung popia, buat agar2 dua layer lagi! agar2 sirap + bandung. sementara tu jugak, rebus nasi impit dan buat kuah kacang, jam 1am... tido... (oooh banyak nyer lagi tak masak nih!!!!)

related stories:

No comments: