Sunday, February 25, 2007

Travel Report : DBX (2) G9 vs AK

ok.. nak citer skit pasal flight yg aku ambil ari tu... sbb aku ni dulu mmg selalu naik AK (A!r As!a) so first time naik G9(A!r Arab!a) ni buat aku terfikir2 nak compare between this 2 airline ni... since kedua2 nya bawak imej budget airline (mmg aku suka budget2 airline ni) nak tgk lah similarities and difference... mana best mana tak best...

1. pricing

nama pun budget airlines jd yg paling penting harga la. bab harga ni AK mmg menang. mmg AK controlled well dgn dia punya cost jd dia blh play with the revenue. dan tiket G9 ni kira mahal lah... paling murah utk 1 hour flight between D0ha ngan Shrjh (yg aku pernah jumpa la) QR380++ itu pun tahun sudah, kalau tahun ni, paling murah yg aku nampak QR561, utk 1 hour flight. dulu aku pernah g Jakar+a dr KL, 2 jam flight, harga less than RM400. tp berbanding dgn commercial flight kat sini, QR561 ni can be considered cheap lah. btw, AK lagi menang bab pricing ni sbb ada pernah aku beli tiket2 percuma AK dulu... (tp byk gak aku beli tp tak guna!!! rugi saja)

zals - AK 1 - G9 0

2. seating and inflight entertainment

ok, mungkin aku tak blh lah nak cakap byk on service sbb baru sekali sahaja aku naik G9 kan. tp for sure G9 menang sbb dia ada bg air minuman (mineral 300 ml) kat atas flight. plus, ada flight entertainment, tv kecik saja... so takder lah boring sangat kat atas flight. plus dia bg inflight magazine, each passenger dpt satu complimentary issue.

and for sure G9 menang bab seating dia... legroom dia luas even lagi luas dr economy class Qa+ar airways and even M4S. ooh jangan banding lah ngan AK kan. dan seat dia blh reclined jauh jugak... mmg selesa... mungkin dia byk cater org2 arab yg badan besar kot.

zals - AK 1 - G9 2 (sorry aku terpaksa bg 2 markah, sbb aku rasa mmg best dgn seat dia hehehe)

3. timing

the department yg aku rasa aku tak perlu explain... AK mmg kalah teruk bab ni!!!! mmg kalau blh aku nak bg 3 point terus kat G9... tp sbb aku pun br naik sekali saja G9 ni... so aku tak tahu akan dtg mungkin dia akan lembab bab ni jugak kot.

zals - AK 1 - G9 3

4. fleet and destination

aku rasa fleet AK lagi byk drp G9 ni dan AK nampak nya lebih hebat dlm bab ni. ok aku tak berapa tahu sgt bab teknikal kapal terbang ni, (MT knows better). bab destination plak, disebabkan continent berbeza aku rasa they serve their area quite well. and dgn launching of AK-X dan support yg terlampau dari M'sia govt (kesian MASS) AK nampak nya akan pergi lagi jauh.... plus AK ada byk hub, tak mcm G9 semua nak ke shrjh.

zals - AK 2 - G9 3

hmm... tp secara kesimpulannya aku suka dua dua flight ni. kalau lah G9 ada hub kat D0ha lagi cepat lah aku habiskan seluruh mid east ni. tp suka G9 ni lebih skit dr AK sbb item 2 dan 3 di atas, aku tak kisah nak balik KL dgn flight 7 jam ngan G9 ni (lagi pun flight QR balik ke M'sia pun mmg buruk).

budget airlines rules... byk kan lah budget airline dgn tambang murah2 ni...

3 comments:

Anonymous said...

ermm, i tgh tunggu air asia buat route ke doha....

dah ade nanti, nantikan kehadiran i tau!!!!!

-nlc-

Anonymous said...

Air Ar4bia is G9 le... not Q9 :-p

good flight and generous leg room... in fact now they serve up till Almaty to South India to Istanbul to Egypt cities...

the turnaround is 40mins for G9 as compare to less than 30 mins for AK... so i guess they can afford to have slight delay... and they have 4 crew full time on board compare to AK where one of teh crew will join grnd staff during boarding

zal said...

nlc
jemput lah dtg D0ha ni...

mt
thanks MT... i've changed Q9 to G9.. see u r more expert when we talk about airlines.