Tuesday, February 20, 2007

Let some stories be untold...

Aku rasa kalau ada pertandingan sapa paling banyak cakap, aku mungkin blh masuk peringkat akhir dan ntah2 aku lah johan. Aku tahu aku ni mmg sorang yg sgt byk bercakap, buka lah topic apa pun, aku blh cakap and cakap selagi diperlukan dan ada masa sehingga tak diperlukan pun aku blh bercakap… ada masanya aku boleh memberi pendapat sedangkan pendapat aku tak diperlukan… kadang2 aku cuba memberi pandangan yang berbeza tp org anggap aku cuba memperlekehkan pandangan dia… ada ketikanya ketika aku cuba ‘cool down the situation’ org plak anggap aku cuba memperbodohkan situasi… kadang2 aku cuba share my experience tp org anggap aku ni macam tahu semua benda…

Susah kan… aku rasa sebagai solution utk org salah anggap lagi pasal aku… aku patut dengar saja dan kurangkan bercakap, kurang kan bg pendapat, kurangkan berseloroh, kurangkan buat benda2 bodoh… aku sepatutnya banyak mendengar saja… (tp nanti org kata aku blur plak, arggh tak kisah lah)…

Susahkan kalau kita asyik fikir apa anggapan org… susah… bukan kita boleh nak ubah persepsi seseorang… tp sebabkan aku di tempat baru aku akan cuba sedaya upaya utk tidak memberikan bad first impression. Tambahan pula ada masa bila terlebih cakap ni kenkadang tersasul yg blh menjatuhkan air muka org, atau menyakitkan hati seseorang, atau apa sahaja lah yg org tu rasa…walaupun kita tak berniat berbuat demikian…. kalau dia bagitahu blh lah minta maaf… kalau dia tak bg tahu dan simpan dendam dlm hati… kita jer yg susah kan…

Hmm.. so boleh tak aku buat resolution baru ni??? Blh lah kan… sempena tahun baru cina ni… aku buat resolution baru… kurangkan bercakap… dalam agama pun kita dinasihatkan kurang bercakap… byk mendengar… insyaAllah… I would try as much as I could… even sampai demam2 n sakit2 pun…hehehe… dan aku akan tulis saja kat blog ni citer2 n pandangan aku… so bg sesapa yang suka nak baca pasal aku dan dengar my pendapat blh buka blog ni… tak nak tahu… jgn buka blog ni… tak perlu baca…

6 comments:

Anonymous said...

Jangan leeeeeeeeee marah diri sendiri. Tauuuuuuuuuu... ,dah tau tak pe.... . Kalau sakit demam atau sakit angan - angan, inginkan sesuatu kena le bagi tau......he he he, supaya member boleh tolong cari oooobat. Obat oh obat siapa cepat dia dapat

Syaf said...

I am the opposite of you. I talk less and listen more. I need to talk MORE!!! hahaha...

thanks for dropping by my blog. =)

I've read ur blog a couple of times but this is my first comment. LOL.

Harajuku PearL said...

hahaha..funny lah post ni...hmm oklah..kalau ingin terasa nak berbual panjang tu..hmm sental lah buah kurma..amacam...??
JUST BE YURSELF ...!

Pearl

Firash said...
This comment has been removed by the author.
zal said...

anonymous
hehehe... kenkadang kena lah marah diri sendiri... org arab cakap muhasabah diri

syafique
thanks for letak komen kat blog ni. best kan kalau dpt balance talk and listen...

pearl
is that a new trick to berbual panjang? sental buah kurma? mcm mana tu???

yup. kalau dah mmg byk cakap tu, mcm tu lah kan...

Xis said...

Zal
just like Syafique, I don't talk much.. I listen more.. and guess what.. some friends told me.. I'm a good listener.. hmm..