Monday, February 19, 2007

Talam 2 muka...

Aku masih lagi keep in touch dgn my collegue yg kena buang tu… dia pun selalu mintak I update berkenaan ofis n nak tahu apa yg replacement dia buat. At the same time dia update me dgn kes dia. So I dgr and jawab apa yg patut… and kalau dia kutuk2 I iyer kan ajer. Dan kenkadang aku ada jugak lah tokok tambah sikit2 itu ini…

Then bila aku kat office replacement minah tu plak tanya2 aku pasal dia… then aku pun tak de lah citer sangat2 tp bila dia kutuk2 minah tu… I pun tak der lah defensive… aku iyer kan ajer… kalau mmg betul dia salah… aku cakap lah my ex collegue tu salah…

At times, aku ada gak sembang ngan boss my excollegue, lagi lah menyalahkan segala nya my ex-collegue buat… aku seperti biasa meng iyer kan ajer…

Ada sesetengah benda apa yg my excollegue buat mmg salah… tp ada keje yg dia buat mmg sgt betul dan patut diimplement kan…. Kenkadang aku rasa jahat jugak sbb seumpama aku ni talam dua muka… but what else can I do… takkan aku nak defensive and take side… takkan aku nak ignore terus my excollegue yg mmg sgt2 ajar aku keje kat sini…

(in fact, sekarang nih aku hampir tiap2 hari kena ajar the replacement apa keje yg patut dia buat… and from my observation, dia ni mmg tak tahu apa2… no experience on her field… tp gaji dia banyak woo…. That’s life here…)

Or mungkin aku yg mmg salah… aku ni jenis bermuka2… cakap ngan semua org… baik ngan semua org… but at the same time kalau aku ni kutuk2 org jer belakang2… ooh aku rasa sebelum semua org tahu aku macam ni… baik lah aku jaga2… and berubah perangai… insyaAllah… (mcm buka pekung di dada plak kan)

4 comments:

Anonymous said...

u hv to be very careful with this. Ni office politics.. so once they found out that u tend to be on both side, maybe ada yg tak suka. I guess be friend professionally with both sides should be ok.. avoid talking abt it coz it doesnt make sense to talk abt it anymore.

i have one person in my project who is known to talk abt one person to another. What I did is I walk away and if not permitting (i.e. in discussion / meeting), i start a new topic or repeat the question/intention on the issue we are discussing/meeting. If the person intelligent enuff, this should send him/her a signal to stop talking abt somebody else.

panjang lak aku menulis...

Anonymous said...

Syabas mt you give a good nasihat. Jangan jaga tepi kain orang terutama tepi skirt. Jangan berkawan dengan musuh, takut kita ditembak entah entah itu perisik dalaman yg berlagak seperti musuh. Do your best on your own bisness. Tujukkan kepakaran sendiri supaya menjadi tempat tumpuan.
Putuskan hubungan dengan orang yang tiada kaitan , and tutup mulut tapi give a smile to everybody.

Aina@Azila said...

I agree dengan mt...kat sini (middle east) memang kena careful. Hendak pulak kalau keja dengan Kelly Eng (keling). Kata kawan2 I yg keja (I tak keja he he he) Kelly Eng ni bukan setakan talam dua muka, tapi kuat mengampu and kelentong, pas tu dia org ada geng and back stab. Buat bodoh and pekak is the best way.

I cadangkan laa...instead of mengiakan, u kata "O really?" it sound like u tak tau sangat..Pandangan I saja laa..maaf la kalau salah he he he...

zal said...

MT
bro, terima kasih atas nasihat. will try to be extra careful w office politic ni.

anonymous
agree with u. kat sini tak sure sapa kawan sapa lawan...

aina
yup... will try to follow ur way as well... FYI, in my case kaum yg u cakap tu tak terlibat.