Tuesday, February 27, 2007

Travel Report : DBX (4) 5 facts

saja jer aku nak bagi citer overall about Duba! aku simpulkan in 5 simple facts...

1. construction...

walaupun Duba! dah lama membangun, di sana sini masih penuh dengan construction... aku pun tak pasti siapa kah yang bakal menghuni pembangunan ini. yang aku tahu dari keseluruhan populasi Duba! hanya 15% sahaja local. kesesakan jalanraya memang lah teruk (walaupun aku tak mengalaminya semasa aku di sana hari tu) menurut kawan aku, pada masa morning rush hour perjalan 15km di antara Shrjh dan Duba! boleh mengambil masa lebih dari 2 jam... pergh.. tak sanggup aku...

2. bangunan
kat Duba! ni kalau boleh semua yang tercantik, terbaik, tertinggi, terbesar, termoden dan ter.... ter... ter... lain akan dibina. Sekarang ni yang paling jelas pembinaan Bvrj Duba! yang bakal menjadi bangunan paling tinggi di dunia. dan menurut hikayat yang aku dengar, ketinggian keseluruhan bangunan ini masih lagi dirahsiakan dan sekiranya terdapat bangunan lain akan dibina lebih tinggi daripadanya, bangunan ini boleh ditinggikan lagi. dari udara, semasa perjalanan pulang ke D0ha, aku dapat tengok juga tambakan di laut bagi membentuk kepulauan buatan manusia membentuk 'the world', the palm... dan lain-lain. berkemungkinan akan ada cubaan menghidupkan hidupan dasar laut pulak nanti... memang hebat... ada duit semua boleh buat.

3. Mall

bestnya mall di sini berbanding D0ha adalah interior design nye yang cantik... memang nampak banyak usaha yang dibuat bagi memberikan kelainan pada setiap mall. tak seperti di M'sia yang mall nyer berkonsepkan sama saja kecuali K.L-C.c (pada pandangan aku lah... so lagi lah best window shopping kat sini. kalau lah satu dua mall sebesar ni dibina di D0ha... tak der lah bosan sangat kat D0ha ni... hehehe... walaupun banyak mall dan besar-besar belaka, ramai betul orang kat dalam nya, bukannya ada jualan murah ke apa... aku tak boleh bayangkan macam mana kalau masa shopping festival.

4. local
aku sebenarnya tak berapa pasti ke mana hilangnya penduduk tempatan yang berpakaian jubah dan abaya kat sini. memang jarang sangat aku nampak. ada ketikanya boleh terasa seumpama berada di eropah (atau filipina hehehe...) lagi pun kecuali tulisan-tulisan arab, memang tak de langsung nampak budaya islam atau arab diketengahkan... entah suatu hari nanti lupus terus budaya arab dan Islam dari duba! ni. berbanding D0ha... masih lagi ramai orang-orang arab berpakaian tradisi dengan dish dash... dan perempuan ber abaya....

5. Superficial
semua di Duba! ni boleh dikatakan superficial. semuanya man made... dalam tempoh beberapa tahun lagi akan wujud lebih banyak pembangunan yang memberikan pengalaman superficial. orang dah banyak duit kan.. semua boleh buat.

ok... ni lah entry terakhir aku untuk trip ke Duba! aku... korang pun dah bosan asyik citer duba! aje kan... hehehe... anyway... aku rasa, best jugak kalau duduk di D0ha... tenang dan community lebih rapat. dan bila-bila cukup duit... aku terbang ke Duba! lagi... to AP and WMM aku akan ke sana nanti bulan 7 yer... katanya akan ada Summer Sale plak... hehehe :-)


D0ha-view from the sky....

5 comments:

Anonymous said...

lerr, i baru komen satu entry, refresh, dah ade entry baru?

mmg bz betul u nih...la la la

hihi..aih, bile la dpt pi dubai?

up sket, bile la dpt beli rumah kat d palm?..carikkan i satu qatari kaya, u..ckpt kat die, i immeiately available to be his wife

hix

-chic desa-

ZEYN, THE PERPETUAL STRANGER said...

zals,

ala...cerita la lagi! cerita la! cerita la!!!

Anonymous said...

Hmmm..buka nak mengutuk, tapi nak mengumpat jer :-P..pompuan arab kat Dubai dah polluted, tak macam kat Doha, masih terjaga..I pun tak tau apa nak jadi kat Dubai 10 tahun lagi..look like it becaome more like European instead of Arabic..

Anonymous said...

dubai tak best!!! kl lagi best!!!!

*kemaruk nak balik msia..hehehe

anyway glad u guys had fun..and glad to be able to return the hospitality you guys extended when i was in doha :)

zal said...

chic desa
d palm kat dubai... qatar kaya tak de umah kat dubai kot.

zeyn
pasal dubai cukup la 4 entry kan

aina
yup agreed... tak perasan pun mana perempuan local masa kat sana... semua dah macam org putih aje

ap
yer KL lagi best!!!!
eh nanti datang doha lagi.. so that boleh la aku ke dubai lagi!!! aku nak ke sana bulan 7!!!