Tuesday, March 13, 2007

Should i talk more???

Semalam aku tengok lah mesej-mesej dalam email aku daripada satu yahoo groups ni. aku memang lah member group ni, tapi aku selalunya membaca saja perdebatan dan pendapat other members, aku rasa kecil sangat diri aku kalau aku nak tulis aku punya pendapat, atau cuba berdebat dengan idea member-member lain. tambahan pula, bahasa inggeris aku yang tahap nya lagi rendah daripada bebudak yang score A 1119 SPM baru ni (ada lagi ke paper 1119 ni? aku pun tak tahu).

Anyway, among others... ada dua quote ni yang menarik perhatian aku...

Great minds talk about ideas,
Average minds talk about themselves,
Small minds talk about people.


The wise speak when they have something to say,
the fools speak when they have to say somethin.

pastu aku terfikir.... apa aku tulis kat blog ni??? oh.. banyak nya pasal aku kutuk orang... citer pasal orang... then citer pasal aku.... ooopss.. aku tergolong dalam golongan orang-orang yang berminda rendah ke sederhana saja.... alamak... macam mana aku nak cite pasal idea??? supaya aku tergolong ke dalam orang-orang berminda bagus... atau memang aku rasa aku ada idea... tapi aku tak luahkan kat sini kot, aku simpan idea tu dalam otak sampai aku terus terlupa idea aku tu, tapi masalah nya ada ke idea?? bila buntu fikiran, asyik-asyik aku minta pendapat dan idea orang kan....

then aku rasa lah, aku ni asyik bercakap aje... asyik lah nak bercerita... so aku ni tergolong dalam golongan bodoh lah kan... hmmm...

so... aku rasa kena kembali usaha untuk kurang bercakap lah, kena usaha lagi.... talk when i have something to say... and only talk about ideas... hmm... arggh... boring nya dunia kalau semua orang macam tu!!! hahahaha

7 comments:

Anonymous said...

fuuh.... luckily you found that out yrself... :-))

aez82 said...

awak, jangan berenti merapu ok..saya suke tgk awk merapu..even takde ape nak cakap sgt pun, itz just a mere update to others..itz abt sharing..sharing the happiness and sorrow..mayb ur words can light up sum1's day, just like u did mine.. ;-)
hav fun bro!

zal said...

to whoever u are
from ur comment... i guess we are in the same league... hahaha...

aez82
thanks! insyaAllah.. will continue update here... but cuba nak kurangkan bercakap in real life... (mampu ke??? arghh)

ZEYN, THE PERPETUAL STRANGER said...

zals,

what kind of ideas do great minds talk about?
what about themselves do average minds talk about?
what sort of people do small minds talk about?

how do we know the wise is wise?
and why must we stop the fools from saying something?

my point? don't be judgmental, especially on yourself. you must keep your mouth shut if only God says so.

Anonymous said...

diam-diam ubi berisi... diam-diam besi berkarat...

orang lain menilai...tapi hanya kita yang tau sapa diri kita...

zal said...

zeyn
tak tahu lah apa jawapan utk semua soalan tu...

nur
tapi kita hidup dengan orang sekeliling. without their acceptance... camne nak idup?

Anonymous said...

la la la