Tuesday, March 20, 2007

6 months... and keep goin...

6 bulan sudah... kali pertama aku menjejak bumi D0ha... datang sorang-sorang dan tak kenal sesiapa pon di sini... masuk office pun aku sorang saja orang M'sia kat sini...

hari pertama, semuanya cantik, semuanya baru, semuanya pengalaman... memang macam rusa masuk kampung, tapi nasib baik lah aku jumpa MT (in fact aku jumpa dia 5 jam sesampai nya aku kat D0ha ni), dia lah yang tolong aku menyesuaikan diri dengan keadaan tempatan, mengenalkan aku dengan D0ha, menceritakan aku do(s) and don't(s) kat sini, settlekan aku punya shipment (ni yang paling dia bengang ni hehehe), tumpangkan rumah dia masa aku beraya sorang2 kat sini (umah dia cukup facility nak memasak), teman aku bila aku rindukan M'sia hehehe... kesimpulannya, dia lah yang banyak tolong aku dari hari pertama aku jejak kaki kat sini sampai lah hari ini... terima kasih MT :-) dia dah umpama abang aku kat D0ha (eh tetiba plak kan, dia tak de pun nak mengaku aku ni adik dia... hahaha)

hari kedua (hari pertama kerja), memang dugaan paling besar masa aku kat sini... my company tak honour the contract dengan alasan typo error (bodoh kan!!!)... memang masa tu aku rasa aku dah nak balik M'sia dah... tapi setelah berbincang itu ini... dan fikir masak-masak... aku decided to stay... and sampai lah hari ini...

ok... apa yang telah aku peroleh sehingga kini (dalam tempoh 6 bulan ni)?

- Kerja...
setakat ni keje ok lah... semua orang friendly, boss pun percaya kat aku... very low supervision, therefore needs a lot of my own initiative, walaupun ada masanya memang pressure sebab tak tahu nak buat apa dah... dan ada masa nya aku rasa malas giler!!!

- Rumah
walaupun aku tak berapa suka keadaan persekitaran rumah (bising dengan construction kat sebelah) dan toilet/bathroom terletak kat dalam master bedroom (susah kalau ada guest) tapi setakat ini ok lah... apartment kecil, senang nak kemas and bersihkan (walaupun dah lama aku tak bersih kan... hahaha). ooh... by end of this week, akan ada ADSL kat my apartment... yay!!!

- Kereta
doin ok... tak de masalah... minyak jimat :-) istimewanya aku... aku dapat convert saja lesen kereta, orang M'sia lain kena ambil test :-) Alhamdulillah...

- Kawan-kawan
sebabkan tak ramai mana lah orang M'sia kat D0ha ni, so community agak rapat... setakat ni semua kawan-kawan best lah... selalu buat makan-makan... kalau tak pun melepak kat kedai kopi samada mengopi atau bershisha... dan dengan kawan-kawan ni lah aku nak buat projek weekend depan :-)

- D0ha
not bad... walaupun tak sehappening duba! mahupun KL... but rasanya nye... ok lah... bearable... macam pekan Ip0h... hahaha

Where have i been so far...
- KL
aku balik M'sia raya haji sudah... hehehe... and will be coming back again raya posa nanti... InsyaAllah...

- L0ndon...
see... sebabkan kepercayaan boss aku, aku dah melawat office l0ndon... jangan jeles... balik naik business class lagi... hahaha...

- Duba!/Shrjah
ni jenjalan sambil shopping... :-)

- dvkhan, mesaa!ed, !nland sea...
ni tempat-tempat sekitar Qa+ar ni... tak de apa lah sangat tapi agak jauh lah jugak

What's next...
apa yer???
  1. - keje... kena lah rajin sikit... hehehe
  2. - study... dah sign up dah... kena lah study bebetul...
  3. - projek... tengok lah kalau menjadi
  4. - jenjalan... (ni lah yang aku selalu fikir pun)
  • weekend trip - north part of Qatar, Muscat dan Salalah, Oman (tahun ni) San'a, Yemen (tahun depan kot), Abu Dhabi (end of the year, nak g amik exam)
  • a week (or 2) trip - North Egypt and Cairo, Morrocco?
  • road trip (2 weeks) - Umrah (kalau dapat visa), D0ha - Muscat, Jordan + Syria.
hahahaha... berangan kan... :-)

apa-apa pun syukur atas apa yang diperoleh setakat ni... Alhamdulillah... lagi 18 bulan untuk aku lengkapkan kontrak asal aku... what happen after that... hehehe... tak fikir lagi...

6 comments:

Ghazali said...

I have malaysian freindly friend yg working in Doha ...

If you rasa tak ada kawan kawan yg nak bercerita cerita dalaman ... let me know ...

zal said...

ghazali b abd aziz
nama penuh lagi tu... hehehe....

oooh.... kalau menambah kawan ni tak de hal... but bercerita cerita dalaman tu macam mana ek?? :-)

Ghaz said...

Aiiyyyooooo ...

Perlu ker nak di hebohkan makna yang tersurat dan tersirat gitu????

perlu ker???

zal said...

Ghazali,
hehehehe... :-)

Anonymous said...

Zal,

Dah 6 bulan kat Doha?? Macam baru semalam jumpa you kat Turkish Restaurant...si MT pun kat situ kot!

Anyway, take good care of yourself.

zal said...

kelakar seram
yup, ke turkish central dulu tu ngan MT, kan ke dia jer i kenal masa tu... hehehe...

best tak kat fujeirah tu???