Tuesday, September 26, 2006

The chaos done by HR

Setelah beberapa minggu terbayang2kan masuk keje AJI, akhirnya aku pon melapor diri ke HR dept tepat jam 8.30 hari Khamis sudah (esok genap seminggu aku kat sini). Seperti dipersetujui dgn Manisa, aku pergi ke bahagian HR dahulu dan kemudian baru ke dept tempat keje nanti. Agak terkejut jugak melihat keadaan ofis yg serba kekurangan... rupa-rupanyer office sebenar masih dalam pembinaan... katanya hujung tahun baru siap (sempat ke aku nak menjejak kaki kat office baru?? insyaAllah)

Setelah sembang serba sedikit Manisa pon perkenal kan aku kepada boss2 dia, cuma ada Jad sahaja (org arab) manakala Hodoh plak keluar meeting. Setelah itu Manisa menyerahkan beberapa borang utk diisi dan surat sokongan membuka akaun bank seterusnya aku ditunjukkan jalan ke dept aku yang bersebelahan HR dept.

Aku berjumpa dgn naef, sepertimana yg aku jumpa dulu masa interview, dia nih masih begitu... tp dia plak komen aku dah lost weight.. hehehe (actually aku sebenarnyer dah lupa pon mcm mana rupa dia)... kemudian aku diperkenalkan kepada semua staff dlm department... in total ada 22 (incl me) ramai jugak lah yg perempuan ada 8 org kot... and 3 - 4 org berpurdah dan 2 free hair ajer. mostly staf2 kat dept org2 timur tengah (e.g. jordan), afrika (sudan, somalia, egypt) dan south asia (india and pakistan)... ok lah semua nyer baik2 belaka....

(rasa mcm dah citer ajer semua benda nih.... hmm... ok lah str8 to the point lah... anyway... ini lah cerita nyer kenapa aku ada cakap yg ada issue erupted on my first day yg membuatkan aku rasa nak balik malaysia ajer...)

dah tengahari lepas solat zohor (berjemaah, naef jd imam). aku pon tgk lah balik surat sokongan buka akaun bank yg diberi oleh manisa tadi... tgk2 gaji aku termasuk allowance yg tertulis kat situ (i dont know why at first place amt tu ada kat dlm surat tu) terkurang banyak dr apa yg terkandung dlm agreement... it is terkurang banyak giler.... jumlah tu lah yg aku angan2 kan nak simpan sementara aku kerja kat sini... hmmm... aku selidik semula draf agreement yg aku bawak dari Malaysia... hmmm.... sah... gaji aku terkurang nyata yg banyak... hampir satu bulan gaji aku kat Malaysia dulu... tak puas hati nih...

Laju jer aku berjalan menuju ke HR dept, aku jumpa Manisa dan bertanyakan hal tu. Manisa suruh aku rujuk kepada Hodoh, tp Hodoh tak der... Jad ajer yg ader... Jad tengok semula file aku dan dia dgn muka panik... kata... "we've made a mistake!" kemudian dia keluar kejap...mencari hodoh...

masa tu tuhan ajer yg tahu bagaimana perasaan aku... kaki aku dah mcm tak jejak bumi, tgn dah sejuk dah. ntah kenapa my body reacts extremely... tapi mmg jantung masa tu berdegup laju ajer... rasa mcm hancur harapan.. rasa mcm dah tak bersemangat and marah kat segalanya...

Jad muncul semula dgn Hodoh, disebabkan selama nih aku hanya berhubung dengan Hodoh, jadi aku kenalah deal dgn Hodoh ajer... Jad dah mengundur diri... terdengar2 jugak ada perbualan senyap2 antara Jad and Hodoh yg rasanyer bermaksud... matilah kita... Hodoh kemudian memaklumkan yg dia buat silap... apa lagi aku pon berang lah... sbb aku cakap aku mmg ada bg email mengesahkan amaun tersebut dan pada pendapat aku jawapan email tersebut yg ditulis oleh Hodoh mengesahkan jumlah tersebut. Hodoh tak blh fikir kot, so dia minta masa utk buat semakan dan akan attend to me soonest... aku pon pulang ke department aku dgn langkah longlai... dgn sapa lah aku nak bgtahu and minta support nih... resah....

2 jam berlalu... Hodoh berjumpa aku... dia kata dia tidak bermaksud yg dia mengesahkan gaji tersebut dlm email itu... mmg lah email tu aku ajukan 2 soalan serentak iaitu sahkan amaun gaji dan sahkan bahawa tulisan dalam bahasa arab akan sama dgn bahasa inggeris... mengikut kata Hodoh yg bodoh itu, dia sahkan soalan kedua sahaja... bodohkan... apa lagi.. melenting lah aku kat dept tu... melenting dlm kadar sederhana ajer lah... Hodoh jd segan, dia bawak aku berbincang kat dalam bilik berasingan... aku tak puas hati.. aku nak jugak apa yg dijanjikan... bengang giler... perbincangan tak der penyelesaian... Hodoh pulang semula ke office dia dan meminta sehingga selasa (3 hari kerja) utk memikirkan perkara nih...

tapi tak sampai 1/2 jam dia kembali semula dan memberitahu... dia akan bg hampir separuh drp amaun yg terkurang... aku dah lega skit... dia kata dia tak blh bagi semua kerana amaun tu akan jadi kan gaji aku lagi lebih dr boss... hmmm... aku dah tak larat nak gaduh.. aku cuma minta masa utk fikir utk terima atau tak.... aku kata hari ahad aku akan jumpa dia semula...

kemudian my boss plak jumpa aku... bincang perkara tersebut... aku ceritakan segalanyer... harap2 kan dia simpati dgn aku... mulanyer dia agree dan suruh HR kotakan janji... tetiba dia plak bincangkan jika gaji aku ditambah lagi (dgn amaun separuh yg HR kata ok) dia kata semua staff dept aku mesti takkan puas hati.... tambahan pula akan ada sorang india Malaysia dtg jadi senior aku yg gaji nyer akan lebih rendah dr aku... dia kata perlu ada rombakan kepada semua org... aku dah mula pening... apa pasal plak aku yg tertipu... terinaya... org lain pulak yg dpt kenaikan gaji... confuse.... dlm masa tu.. rasanyer mmg dah nak balik dah... dah lah mmg hati nih rasa berat jer nak dok sini....

sepanjang weekend aku fikir... samada nak terus memberontak and demand juga apa yg dijanjikan... atau aku settle ajer dgn apa yg ada... aku fikir panjang2... hmmm.. mungkin setakat tu ajer rezeki aku... terima sajalah apa yg nak diberi.... insyaAllah.. kalau berkat rezeki tu walaupun kurang pasti cukup....

so.. hari ahad, aku jumpa naef dan hodoh... aku agree dgn offer semula tersebut.. dan aku cakap pada kedua mereka.. aku tak kisah jika nak rombak ke nak naikkan gaji org lain... aku tak nak fikir semua tu.. sbb bukan masalah aku.... aku nak buat keje betul2 itu ajer.... concentrate saja pada kerja... insyaAllah...

(p/s - 1 masalah... brg overweight, 2 masalah... gaji overstated.... 3... apa plak yer... harap2 cukup itu ajer.... insyaAllah...)

2 comments:

Anonymous said...

...mmmm no wonder you were quiet at one time.. having tough time huh!.. poor guy. But m glad u've made the rite decision..as I'm sure what ever ur earning rite now (even kurang dr apa yg diorg janji).. is so much better than ur income in M'sia...furthermore, its not only the money matters here u c..for me you'll get more that than..xperience, the feeling of being an expat, etc..etc..(only god and you knows what)..which money cannot buy.. anyway.. byk-byk bersabar ya!..put.

zal said...

InsyaAllah... yeah money is not everything...