Thursday, April 30, 2009

NBO : Swahili timing

Tadi aku belajar lagi pasal bahasa swahili.. now about timing... kalau ikut swahili, hari bermula jam 6am.. tak mcm kita yg start at 12am...

contohnya... kalau flight jam 2am.. kita akan kata 2am hari sabtu (let say)... but depa consider that masih lagi hari jumaat... actually logically mmg kita consider gitu kenkadang... the 12am lapse tu selalu kita salah...

but not only that... bila katanya hari bermula at 6am... kiraan jam pun jadi lain... pukul 7am kita.. kalau dalam bahasa swahili dia panggil jam 1 pagi... like... mcm esok, driver aku akan pick me up at 8 am... dia berjanji ngan aku nak ambik aku at 2 am (tsambili asbui). aku confuse kejap.. why at 2, not nane asbui (8am)... then only dia explain pasal kiraan tu...

contoh nya...

saa moja asubuhi ('hour one morning') 7:00 a.m.
saa tisa usiku ('hour nine night') 3:00 a.m.
saa mbili usiku ('hour two night') 8:00 p.m

dan selalunya dia akan refer to asubuhi (atau asbui) utk bg tahu pagi... dan usiku meaning malam... ada jugak aldhuhuri (afternoon) dan alasiri (ptg).. yup easy for us... mcm panggil waktu solat...

the logical thinking behind this... pagi selalunya mula jam 6am bila matahari terbit... so tu lah sebabnya hari dia bermula at 6am... sampai 6pm... :-) dan malam pun bermula bila matahari tenggelam.. so 7pm tu kiranya jam 1 malam... :-)

btw.... bila aku cakap pasal pick up esok... ooh am going to a place that i've never imagine i could go... am going to Mara... i'll be back on sunday afternoon (or 6am swahili time.. :-) )

No comments: