Thursday, April 23, 2009

NBO : Safety...

Ramai gak tanya aku whether how safe is Kenya or specifically Nairobi... tambah plak 2-3 hari sudah ada citer pasal 27 org kena bunuh....

yup... nairobi tak lah berapa safe.. tp tak lah sampai terasa takut bila keluar... normal rule, bila dah gelap tu (waktu malam).. duduk je lah kat umah... and kebetulan area aku duduk ni dekat center so tak nampak lah ramai org jalan2 kat luar... tp kalau area2 slump tu mmg ramai org jalan2 kat luar...

tp those org tempatan tu, walaupun duduk kat slump... depa bukannya semua jahat... tp sekadar minta duit utk makan tu normal lah kot.. dah org mcm kita yg dianggap as mzungu ni... kononnya banyak duit...

tp yg jadikan kecoh2 ni adalah golongan yg dinamakan mungiki... kalau cari kat dlm wikipedia or google je mungiki, byk info sejaraah salasilah asal usulnya mungiki ni... secara ringkasnya, depa ni org tempatan yg bencikan pengaruh barat or another word development... sbbkan development ni depa ni semakin miskin... ada yg hilang tanah... tak dapat sama bersaing... so depa fight for their right... tp dengan cara depa lah... buat riot etc...
depa asalnya kat luar dr nairobi... lama2 depa kumpulan ni masuk ke dalam nairobi dan antara org atau industri yg dia attack adalah pengusaha bas dan van awam, kalau dlm bahasa sini ni, pemandu matatu (mcm gambar atas tu..matatu). depa minta duit perlindungan... bukan saja depa minta dr matatu, depa ada jugak kat org awam yg duduk kat slump... macam kes 27 org kena bunuh tu sbb kampung tu tak nak bayar wang keselamatan pada mungiki lah.

dan kumpulan ni jugak involve masa riots selepas pilihanraya 2007. depa ni cuba discuss ngan parti politik n cuba bagi sokongan... rasanya opposition minta bantuan depa ni.. and janjikan keje etc... tp lepas pilihanraya takde apa jadi... depa still takde keje... so.... jadi samseng lah...
disebabkan benda ni... jadi umah2 area sini semua nya ada guard... iklan2 rumah semua kata yg ada guard 24 hours... pagar electric etc... contohnya... nak masuk apartment aku ni ha... sampai ada 2 sekuriti guard... jaga palang besar tu.. dan ada pintu lagi...

so bila org tanya aku... how safe is nairobi... i would say it is safe... tp at the same time... am always at home waktu malam... tak pernah jalan2 kat luar... bila aku pernah jalan2 waktu malam naik kete member aku tu... tgk umah2 semua nya berpagar tinggi... ada kawat duri... pagar electric... mcm duduk dlm penjara je semua org...

btw.. br tadi i jumpa kedai makan india ni kat mall sebelah apartment aku... selama ni aku tak tahu kedai ni wujud... aku makan kat cafe je... hahaha... such a wonderful discover... aku dpt tahu kat tingkat atas lagi siap ada chinese food... yeah!!!

1 comment:

anap_ilmi said...

brapu lame da encik tak makan nasik neh...kiki