Monday, April 13, 2009

NBO : Travelling day...

Karibu Kenya!!! (Selamat Datang ke Kenya)

Departed from Doha at 8am. Thanks aizal sbb rajin tolong hantar ke airport awal2 pagi. since aku pemegang silver card Qatar airways, br aku perasan ada lounge utk silver card holder. jimat QR30 duit breakfast. hehehe... it was a smooth 5-hour-flight sampai lah dekat2 ngan nairobi, bila masuk awan. the flight was 3/4 full, me at the last row, 23rd row out of 30 rows. its A320, tv kecik share semua org. :-(
sampai kat airport, keluar je dr kapal terbang dah ada org pegang placard nama aku. aku follow je lah dia... apa ntah nama dia, aku pun tak tahu. dia tolong isi form, bawak lepas kan custom dan immigration. very smooth, not much question asked. and good for Malaysians no visa diperlukan so long as u stay here less than 30 days. (org british pun kena bayar visa :-) )

tp masa nak ambil beg, lambat skit, aku dah mula cuak dah sbb bila semua beg dah keluar beg aku tak keluar2. tp aku perasan ada satu beg exactly sama macam beg aku. aku mmg jangka owner beg tu dah ambil beg aku. setelah 3 kali beg tu pusing carousel tu, aku pun tarik beg tu n hold it, dgn harapan org punya beg tu akan dtg kat aku. aku perasan org tu dr KL. org cina malaysia. less than 15 seconds, minah tu dtg and mengaku tersalah ambil beg. mmg org malaysia, n on the way ke Rwanda. apa cari kat Rwanda, aku tak tahu. tak sempat nak tanya, sbb guide aku dah jalan. but i strongly feel mesti dia keje missionery punya. tak ada gaya tourist.

from airport aku singgah kat office kejap. supposed to be a very quick hi kat org office, but end up jd sejam, sbb org yg bawak beg aku g keluar n bawak sekali beg aku... then, terus g check in kat service apartment. ari ni cuti easter day kat nairobi, so jalan tak sesak. apartment aku lebih kurang 10 - 15 minit jalan kaki dr office. mmg pilih dekat so aku blh je jalan kaki pergi balik.

service apartment ni pun bersambung dgn satu mall. have not fully discovered the mall sbb masa aku nak g dinner around 7pm, most of the shop dah tutup except for one, Java House, a restaurant. had my dinner there. then balik tido... no time difference ngan doha (+3gmt) so tak de lah jet lag ke apa.
still first day, aku ada 26 more days to discover this country. esok, ada member kepada member aku yg keje matrade akan bawak jalan2 waktu malam. will update tomorrow :-)

4 comments:

anap_ilmi said...

26days itu sgt sekejap..pastikan habehkan sumer. gaga

famil said...

I think that minah is a drug mule...

nasib baik ko tak kena tangkap.

Mohd Syafei Ahmad said...

Alhamdullillah.. semuanya lancar.. btw lawa gak umah ko ek.. ko mamana duduk umah besar kan

zal said...

anap ilmihehehe.. nak abis.. tak terabih.. keje lah.. bukan jalan holiday

famila ah.. maybe...

whitelighterhahaha.. kena lah besar... nak bernafas senang