Friday, June 29, 2007

7 Keaj4iban Duni4!

aku rasa tak ramai tahu apa sebenarnya 7 ke4jaiban duni4... kalau ditanya, ramai yang cakap Piramid, Eiffel Tower, Tembok Besar China, Taj Mahal, Menara Condong Pisa... etc.... sebenarnya.... itu semua bukan lah 7 keajaib4n duni4 yang diiktiraf... (kecuali piramid tu).


Senarai 7 ke4jaiban duni4 tu dah dikumpul kurun ke2 BC. Monumen tersebut adalah...
- Pyramid Giza
-
Taman Tergantung Babylon
-
Patung Zeus Olympia
-
Kuil Artemis Ephesus
-
Makam Halicarnassus
-
Colossus of Rhodes
-
Rumah Api Alexandria


Selepas aku balik dari jalan-jalan kat itali tahun 2004, aku terfikir lah nak pergi kesemua 7 keaj4iban duni4. Masa tu aku ingat Eiffel Tower dan Pisa tu pun termasuk lah. Tapi bila selidik... rupanya 6 daripada 7 benda atas tu dah lama musnah sama sekali... so sebenarnya 7 keajiban duni4 ni dah ghaib dah... hehehehehe...


tapi masa mencari (web surfing tu) aku jumpa laman web ni n7w, yang cuba menamakan 7 keaj4iban duni4, zaman moden. masa peringkat awal KLCC pun ada... tp bila dalam saringan seingat aku KLCC jatuh no 70 lebih kot... at least ada kan, bangga gak... anyway, sekarang ni dah peringkat akhir dah. 21 tempat telah disenarai pendek dan 7.7.7 senarai baru ke4jaiban duni4 akan diumumkan kepada dunia.

so bagi sesapa yang nak vote (aku dah buat dah) masuk lah website n7w dan letak lah pilihan anda. aku vote semua yang ada kaitan ngan peradaban Islam?Arab... :-)


bagi sesapa yang malas nak buka website tu... ni dia 21 binaan/monumen/tempat yang berjaya ke peringkat akhir....
1. Acropolis (Greece) 2. Alhambra (Spain)
3. Angkor (Cambodia) 4. Chichen Itza (Mexico)
5. Christ Redeemer (Brazil) 6. Colosseum (Itali)
7. Easter Island (Chile) 8. Eiffel Tower (France)
9. Great Wall (China) 10. Kiyomizu Temple (Japan)
11. Hagia Sophia (Turkey) 12. Kremlin & Red Square (Russia)
13. Machu Piccu (Peru) 14. Neuschwanstein Castle (Germany)
15. Petra (Jordan) 16. Statue of Liberty (USA)
17. Stonehenge (UK) 18. Sydney Opera House (Australia)
19. Taj Mahal (India) 20. Timbuktu (Mali)


oh.. aku cakap 21 senarai pendek kan... sebenarnya Pyramid Giza tersenarai awal kat atas tu, tp disebabkan Piramid mmg dah ada dlm keaj4iban duni4 yang lama, so dia dinamakan penghormatan lain... dikeluar dari senarai.


anyway, ada beberapa monumen yang aku rasa tak perlu kat dalam tu... especially Eiffel Tower, Statue of Liberty dan Sydney Opera House... ni macam orang negara tu jer yang vote sendiri... hehehe... kalau lah any one dr 3 tu termasuk senarai 7 ke4jaiban... kelakar lah... so kalau korang tak nak 3 tempat tu... cepat vote benda lain...

hajat di hati nak pergi semua tempat tu... tapi nampak gayanya...kurang potensi aku akan ke Mali sekadar nak tengok Timbuktu hehehe... tempat-tempat lain rasanya macam boleh pergi (although yg kat Amerika Selatan tu pun macam susah jer). ok lah... kita tunggu 07.07.07 dan tengok sapa yang dipilih, kita g yang tu jer... :-)

No comments: